У статті узагальнено науковий пласт знань, що стосується фізичної підготовленості студентської молоді: охарактеризовано фізичні якості студенток 1-4 курсів (швидкість, витривалість, швидкісно-силові можливості. Мета дослідження – узагальнити наукові дані щодо фізичної підготовленості студенток 1-4 курсів. Результати дослідження: досліджуючи якісні зміни показників фізичної підготовленості за роками навчання студенток 1-4 курсів, виявлена така картина оцінки рівня фізичної підготовленості за шкалою випробувань фізичної підготовленості: студентки 1-го та 2-го курсу отримали 19 і 17 балів, що відповідає оцінці нижче середнього рівня (якісна оцінка – незадовільно); студентки 3-го курсу та 4-го курсу набрали 10 балів, що відповідає низькому рівню фізичної підготовленості (якісна оцінка – погано). Висновок. Пошук ефективних засобів і методів покращення рівня фізичної підготовленості студенток старших курсів надав нам можливість отримати нові дані про структуру та зміст фізичної підготовленості та рухової активності студенток на основі різних режимів рухової активності. Результати оцінювання якісної фізичної підготовки студенток показали, що переважна більшість із них оцінена на «незадовільно».
The article summarizes the scientific layer of knowledge that relates to the physical fitness of student youth: the physical qualities of female students of 1-4 courses (speed, endurance, speed-strength capabilities) are characterized; the qualitative changes of physical fitness indicators over the years of training of female students of 1-4 courses for a 5-point system of State tests are examined; the levels of physical fitness of female students aged 18-22 years are determined and the indicators of physical fitness of female students 20-22 years old from different regions are characterized. The purpose of the study is to summarize scientific data regarding the
physical fitness of students. Results of the study: examining the qualitative changes in the indicators of physical fitness over the years of training of female students in grades 1-4, such a picture of assessing the level of physical fitness in accordance with the scale of testing physical fitness is revealed: first-year female students scored 19 points, which corresponds to a below the average level grade (a quality mark is unsatisfactory); 2nd year female students scored 17 points, which corresponds to a below the average level grade (a quality mark is unsatisfactory); 3rd-year female students scored 10 points, which corresponds to a low level of physical fitness (a quality mark is bad); 4th-year female students also scored 10 points, which corresponds to a low level of physical fitness (a quality mark is bad). Conclusion. The search for effective means and methods to improve the level of physical fitness of senior female students has provided us with the opportunity to obtain new data on the structure and nature of physical fitness and physical activity of female students based on different modes of physical activity. For most students, the requirements of state tests , as a method of monitoring their physical fitness, are not possible. The results of evaluation of quality of physical readiness of female students showed that most of them rated as "unsatisfactory".