Вивчення фізичної підготовленості передбачало встановлення рівня розвитку основних фізичних можливостей студентів: швидкісних, силових, швидкісно-силових, витривалості, координаційних, статичної рівноваги й гнучкості та
визначення динаміки фізичної підготовленості студентів Національної академії внутрішніх справ у процесі усього періоду навчання. Вивчення окремих показників стану фізичної підготовленості студентів 1-4 курсів Прикарпатського факультету Національної академії внутрішніх справ м. Івано-Франківськ дозволило встановити наступне: результати, що показують студенти першого року навчання суттєво не відрізняються від загальних середньопопуляційних даних; динаміка результатів у цих показниках протягом усього періоду навчання свідчить, що відмінності результатів студентів у прояві швидкісних можливостей на першому і другому курсах незначні, після чого відбувається їх щорічне покращення. Висновки. Узагальнюючи отримані дані можна констатувати: загальна витривалість, координаційні можливості в човниковому бігу та здібності до статичної рівноваги, а також гнучкість у поперековому відділі хребта найбільш інтенсивно зростають за період навчання на молодших курсах; швидкісні можливості та швидкісна витривалість – за період навчання на старших курсах.
The study of physical preparedness included establishing the level of development of the basic physical capabilities of students: speed, strength, speed-strength, endurance, coordination capabilities, static balance and flexibility, determining the dynamics of
physical preparedness of students of the National Academy of Internal Affairs during the entire training period. The study of individual indicators of the state of physical fitness of students 1-4 years of the Carpathian faculty of the National Academy of Internal Affairs of Ivano-Frankivsk, allowed to note the following: the results that students of the first year of study show do not radically differ from the general average population data; the dynamics of the results in these indicators throughout the entire period of study indicates that the distinguishing data of the results of students in the manifestation of speed capabilities in the first and second courses are not significant, after which there is an annual increase. Power opportunities are characterized by an annual significant increase in results. A similar pattern is observed for coordination and speed-power capabilities. With respect to the latter, results from the first to the fourth year were found to increase by 18.5 cm, and the largest changes were observed during the third year of study – 8.7 cm. Static equilibrium, as another component of coordination capabilities, improved significantly from the first to the fourth year. The overall endurance was characterized by a significant four-year improvement in results, but its growth rates are not the same – they are greatest in the period from the first to the second year (8.3%), in the future growth is 6.8% and 5.8%. Flexibility is marked by a significant improvement in results from the first to the third year, after which it stabilizes. Conclusion. Summarizing the data obtained, we can state: general endurance, coordination abilities in shuttle running and the ability to static balance, as well as flexibility in the lateral spine more intensively grows during the period of training in junior courses; speed capabilities and speed endurance – throughout the period of study in senior courses.