В даній статі авторами розглядається питання про можливість вдосконалення методики придбань теоретичних знань стосовно техніки виконання статичних вправ модуля «гімнастика», з метою збереження часу для методів практичного напрямку від яких залежить ступень достатнього рівня вмінь і навичок. Шляхом вибірково –пошукового аналізу серед низки методів наочної, друкованої, речової передачі та сприйняття навчальної інформації, було розроблено метод графічної характеристики спрямований на опанування статичних вправ. Запропонований метод довів, що він може з успіхом використовуватись з школярами при створенні повної і більш точної структурної уяви вправ, які виконуються в цілому не потребуючи розчленування на допоміжні під час початкового етапу навчання,
незалежно від ступеня складності.
This article discusses the possibility of improving the method of acquiring theoretical knowledge regarding the technique of performing static exercises of the module "gymnastics", in order to save time for methods of practical direction on which the degree of sufficient level of skills depends. By means of a selective - search analysis among a number of methods of visual, printed, material transmission and perception of educational information, a method of graphic characterization aimed at mastering static exercises was developed. The proposed method has proved that it can be successfully used with schoolchildren in creating a fuller and more accurate structural representation of exercises that are performed in general without the need for a breakdown of auxiliaries during the initial stage of study, regardless of the degree of difficulty. This method proves that it is useful for providing more physical activity
of students for the duration of the training module, its individual - personal scheme for each student, provides an opportunity to understand the work of the basic muscular units during movement, which further ensures a fast and efficient execution since its
implementation takes one lesson, starting with the second, students move on to practical exercises. It is confirmed that the method of teaching dynamic exercises among the methodological literature of "motor pedagogy" is quite fully disclosed, and the method of learning static exercises is not yet widely covered, so this study involving the latest theoretical foundations is also aimed at finding the most effective way.