У статті розглянуто проблеми та перспективи використання засобів програми Mind&Body у процесі фізичного виховання студенток. Результати формувального експерименту довели ефективність запропонованої програми Mind&Body, оскільки відмічається значне покращення показників функціонування серцево-судинної та дихальної систем, фізичної підготовленості та соматичного здоров’я студенток. Отримані дані свідчать про ефективність запропонованих методик занять з фізичного виховання з використанням засобів пілатесу та фітнес-йоги, які можна цілеспрямовано використовувати в практиці фізичного виховання студентської молоді.
В статье рассмотрены проблемы и перспективы использования средств программы Mind & Body в процессе физического воспитания студенток. Результаты формирующего эксперимента показали эффективность предложенной программы Mind & Body, поскольку отмечается значительное улучшение показателей функционирования сердечно-сосудистой и дыхательной систем, физической подготовленности и соматического здоровья студенток. Полученные данные свидетельствуют об эффективности предложенных методик занятий по физическому воспитанию с использованием средств пилатеса и фитнес-йоги, которые можно целенаправленно использовать в практике физического воспитания студенческой молодежи.
The article deals with the problems and prospects of using Mind & Body in the process of physical education of students. Methods of research: analysis and generalization of scientific and methodical literature; method for determining physical fitness, pedagogical experiment; methods of mathematical statistics.
The experiment was attended by 60 girls of the first year, who, due to their health status, belong to the main medical group. During the pedagogical experiment students were divided into three groups - two experimental (EG1 and EG2) and control (KG), with 20 girls in each. Girls who entered EG1 attended pilates classes, EG2 - from fitness yoga, KG - according to the program of the VZO. Classes in all groups lasted for 80 minutes twice a week during one academic semester. The main form of the practical implementation of the Mind & Body program, as a type of training, is a group or individual type of gymnastics lesson with appropriate pedagogical control. Classes should be conducted regularly in the mode of daily life (2-3 times a week or more often) and provide methodological information in different forms. The results of the molding experiment proved the effectiveness of the proposed Mind & Body program, as a significant improvement in the performance of cardiovascular and respiratory systems, physical fitness, and physical health of students. The obtained data testify to the effectiveness of the proposed methods of physical education classes with the use of pilates and fitness yoga, which can be used purposefully in the practice of physical education of student youth.