В статті проаналізовано системне уявлення про здоров‘я людини та наведена блок-схема структури здоров‘я.
Здійснено аналіз критеріїв оцінювання здоров‘я студентів вищих закладів освіти, особливо тих хто займається активно
фізичним вихованням і спортом. Свідоме і відповідальне відношення до здоров‘я як до суспільного надбання повинне
стати нормою життя і поведінки всіх людей. Повсюдне затвердження здорового способу життя – справа
загальнодержавної значущості, всенародна, і в той же час воно торкається кожного з нас. Доведено, що здоров‘я - це
цілком конкретні на кожний момент обмежені ресурси організму, які людина використовує для безперервного
протистояння негативному зовнішньому впливу. Але у кожного вони різні і коливаються в досить широких межах.
The article analyzes the systemic
idea about health of human and provides a block diagram of the structure of health. The analysis of the criteria for assessing the
health of students of higher educational institutions, especially those actively engaged in physical education and sports, is carried
out. Conscious and responsible attitude towards health as a social asset should become a standard of living and behavior of all
people. The widespread adoption of a healthy lifestyle is a matter of nationwide significance, popular, and at the same time it
affects each of us. It is proved that health - it is very specific at each moment of limited resources of the organism, which a person
uses for the continuous opposition to negative external influence. But each of them is different and fluctuates within a wide range.
The problem of creating a healthy lifestyle covers a wide range of issues. But the need to preserve health and prevent its
destruction requires a comprehensive and comprehensive study of all possible forms of rooting into the education system for the
formation of a healthy lifestyle.