У статті розглянуто питання соціалізації та адаптації студентів з функціональною асиметрією (лівші) для підвищення ефективності процесу фізичного виховання у ВНЗ. Визначено соціальні чинники, які впливають на зміну лідируючої руки на протилежну в наслідок примусу. Представлено результати дослідження співвідношення ліворуких студентів КПІ ім. Ігоря Сікорського, котрі займаються тенісом та розглянуто особливості побудови тренувального процесу та постановки техніки ліворуким студентам. Проаналізовано передумови виникнення феномену лівші та історичні аспекти адаптації людини до «соціуму праворуких», досліджено технічні можливості ліворуких в спорті та відношення викладачів та тренерів до них. Запропоновано імплементації симетричного підходу для всіх студентів не залежно від функціональної асиметрії в процесі проведення занять з фізичного виховання.
В статье рассмотрены вопросы социализации и адаптации студентов с функциональной асимметрией (левши) для повышения эффективности процесса физического воспитания в ВУЗЕ. Определены социальные факторы, которые влияют на изменение лидирующей руки на противоположную в следствие принуждения. Представлены результаты исследования соотношения леворуких студентов КПИ им. Игоря Сикорского, которые занимаются теннисом и рассмотрены особенности построения тренировочного процесса и постановки техники леворуким учащимся. Проанализированы предпосылки возникновения феномена левшей и исторические аспекты адаптации человека к «социума праворуких», исследованы технические возможности левшей в спорте и отношение преподавателей и тренеров к ним. Предложено имплементации симметричного подхода для всех студентов не зависимо от функциональной асимметрии в процессе проведения занятий по физическому воспитанию.
The article deals with the issues of socialization and adaptation of students with functional asymmetry (left-handed) in order to increase the efficiency of the process of physical education in higher educational institutions. The social factors that influence the change of the leading hand to the opposite as a result of coercion are determined. The results of the study of the ratio of left-handed students of the KPI to them are presented. Igor Sikorsky, who is engaged in tennis and features of the training process construction and equipment setting for left-handed students. The preconditions of the emergence of the left-leaning phenomenon and the historical aspects of human adaptation to the "right-hand side" are analyzed, the technical possibilities of the left-handed in sport and the relation of teachers and trainers to them are researched. The implementation of the symmetric approach for all students is proposed, regardless of functional asymmetry in the course of conducting physical education classes. Application of the proposed concept depends on the chosen version of the teacher. Of the eight options, the teacher can choose the most suitable for a particular student, using individualization, for example, with short-term and fragmentary symmetry. It allows within the framework of the study group to solve the problems of learning the left-handed students without additional efforts and financial resources. Improving the exercise in accordance with the concept of the problem is not easy, especially experienced athletes. It is extremely difficult to perform symmetrically complex coordination movements. Therefore, the implementation of this concept should be based on the high scientific and didactic basis of the experience of the teacher-trainer on physical education, taking into account tolerance to the left-handed students. Then the symmetry of the equipment will become an interesting process for improving the sports technique and developing coordination of movements for both the trainer and his athletes.