Згідно зі світовою статистикою, порушення слуху є найрозповсюдженою патологією у новонароджених. За
даними Всесвітньої організації охорони здоров‘я (ВООЗ) сьогодні у світі на 1000 новонароджених із нормальним слухом
припадає одна дитина з вираженим ступенем приглухуватості, а сенсоневральна приглухуватість середнього ступеня
порушення слуху присутні у 1-2% новонароджених. Мета. Висвітлення стану здоров‘я та стан рухової активності дітей
з сенсоневральною приглухуватістю II - III ступеня за показниками опитувальника. Матеріали. Опитувальники для
з‘ясування основних скарг стану здоров‘я, фізичну активність, увагу. Результати. Представлені результати
опитування дітей на основі результатів оцінки психомоторного розвитку. Висновки. Обстеження слабочуючих дітей
встановило, що зміни у стані їх здоров‘я характеризуються рядом суб‘єктивних та об‘єктивних ознак. Найпоширенішими
скаргами у дітей з порушенням слухом були підвищена сонливість, знижена фізична активність, прискорена втома,
неуважність, низький інтерес до контакту з оточуючими, часті захворювання. Стан добової рухової активності
слабочуючих дітей був достовірно нижчим у порівнянні з показником дітей з нормальним слухом. Перспективою
подальших досліджень вбачаємо розробку реабілітаційних заходів для даного контингенту хворих.
According to the world statistics, the hearing impairment is the most common
pathology in newborns. According to the World Health Organization (WHO), today in the world there is one child with a pronounced
degree of hearing loss accounts for 1000 newborns with normal hearing, and sensorineural hearing impairment of moderate hearing
disorder is present in 1-2% of newborns. The purpose of the study was to highlight the state of health and the state of motor activity
of children with sensorineural hearing loss of II - III degree based on the indicators of the questionnaire.
The materials and methods of the study. Synthesis and analysis of scientific and methodological sources. Subjective
health, physical activity, attention. The study was conducted on the basis of the Centre of Rehabilitation for Children with hearing
impairment and the languages of the ODCP. 40 children of school age were surveyed. The primary group 1 (OG1) consisted of 21
children aged 7.2 ± 0.1 years (10 boys, 11 girls), the control group (KG1) consisted of 19 children. The exclusion criteria were patients with mental retardation. The results of the study: In childhood, the foundations of the harmonious development of the
person, his or her physical perfection as the basis of health, the formation of motor skills, and development of physical qualities are
laid. The results of the children's survey are presented based on the results of the evaluation of psychomotor development.
Conclusions. The examination of hearing-impaired children has found out that changes in their state of health are
characterized by a number of subjective and objective features.
The most common complaints in children with hearing impairment were increased drowsiness, decreased physical activity,
increased fatigue, inattention, low interest in contact with others, frequent illnesses. The condition of daily motor activity of hearingimpaired
boys and girls was characterized as low and was significantly lower than that of children with normal hearing. We see the
development of rehabilitation measures for this contingent of patients as the prospect of further research.