Останнім часом спостерігається тенденція щодо погіршення здоров’я студентської молоді. В даній роботі аналізуються технології, що сприятимуть розвитку фізичної працездатності та зміцненню здоров’я студентської молоді шляхом засвоєння ними навички плавати. Визначено ефективність упровадження технології розвитку фізичної працездатності засобами навчання плавання та динаміка змін у функціональному стані студентів.
В последнее время наблюдается тенденция ухудшения здоровья студенческой молодежи. В данной работе анализируются технологии, способствующие развитию физической работоспособности и укреплению здоровья студенческой молодежи путем усвоения ими навыка плавания. Определена эффективность внедрения технологии развития физической работоспособности средствами обучения плаванию и динамика изменений в функциональном состоянии студентов.
Recently there has been a tendency towards a deterioration in the health of student youth. There is the analyzed of technologies that will generally result in better health and attraction of students to a healthy lifestyle. The purpose of the research: to theoretically substantiate and experimentally verify the influence effectiveness of the presented method of swimming learning in the process of physical education of future teachers for the development of their physical capacity. Physical training at the university is a part of the general system of education where the important type of motor loading is swimming. It is noted, that the number of students who do not know how to swim continuously increases from year to year. Teaching swimming Student Youth is the main means of preventing accidents on the water; significantly increases physical development of the individual; raises social status; adapts to life; involves a healthy lifestyle. In order to solve the tasks of the research were using methods like: empirical: pedagogical observation, questioning, expert evaluation, questionnaires, testing, statistical processing of data. The organizational and content component of the methodology involves the introduction of physical culture and health technologies aimed at improving health, increasing the physical fitness of students, preparing for future professional activities, and determines the criteria for selecting the means and forms. The specific reasons that raised or, conversely, decreased interest in swimming learning classes were determined.