Актуальність проблеми складається в необхідності підвищення рівня соціального здоров’я студентів. В статті розглянуті напрями формування мотивацій студентської молоді технічних вузів до фізичного удосконалення засобами професійно-прикладної фізичної підготовки. Мета дослідження – висвітлення питань підвищення рівня мотивацій студентів до занять фізичним вихованням засобами професійно-прикладної фізичної підготовки та компетентності студентської молоді. В статті досліджуються зміни рівня мотиваційних чинників, професійної орієнтованості, соціально-психологічних якостей, загальної і спеціальної фізичної підготовки студентів які впливають на відношення до занять фізичним вихованням. Методи дослідження: аналіз наукової і методичної літератури; психолого-педагогічне спостереження; анкетування; методи психологічної діагностики; функціональні проби.
Результати дослідження: при зміненнях рівня мотивацій можливим є підвищення загального рівня фізичного здоров’я. Різні форми занять фізичним вихованням є інформативною базою і умовами для розвитку і реалізації фізичних, психофізіологічних і соціально-психологічних якостей студентів.
Актуальность проблемы состоит в необходимости повышения уровня социального здоровья студентов. В статье рассмотрены направления формирования мотиваций студенческой молодежи технических вузов к физическому совершенствованию средствами профессионально-прикладной физической подготовки. Цель исследования – освещение вопроса повышения уровня мотивации студентов к занятиям физическим воспитанием средствами профессионально-прикладной физической подготовки и компетентности студенческой молодежи. В статье исследуются изменения уровня мотивационных факторов: профессиональной ориентированности и социально-психологических качеств, общей и специальной физической подготовки студентов, факторов влияющих на отношение к занятиям физическим воспитанием средствами профессионально-прикладной физической подготовки. Методы исследований: анализ научной и методической литературы; психолого-педагогического наблюдения; анкетирование методы психологической диагностики; функциональные пробы. Результаты исследований: при изменении уровня мотиваций возможным есть повышение уровня физического здоровья. Различные формы занятий по физическому воспитанию есть информативно базой и условиями для развития и реализации физических, психофизиологических и социально-психологических качеств студентов.
The urgency of the problem is in the need to improve the level of social health of students, since the deteriorating of not only the somatic health of young people, but also other components of health, mental and social, has been noted over the last decade. The article considers the directions of motivation formation of technical universities students for physical improvement by means of professional-applied physical training. The purpose of the study is to highlight the issue of raising the level of students' motivation to physical education by means of professional-applied physical training and competence of students in understanding the essence of social health, the importance of creating a healthy lifestyle. The article examines changes in the level of motivational factors: professional orientation and socio-psychological qualities, general and special physical training of students, factors affecting the attitude to physical education classes using professional-applied physical training. Research methods: analysis of scientific and methodical literature; psychological and pedagogical observation; questioning; methods of psychological diagnosis; functional tests. Research results: when the level of motivation changes, there is an increase in physical health. This study involved 186 students of I-IV courses. It has been shown that under certain pedagogical conditions of the educational process, the level of motivation increases by means of professional-applied physical training. Various forms of physical education classes are informatively the base and conditions for the development and realization of students' physical, psychophysiological and socio-psychological qualities. The rational use of youth potential in the process of social development of students determines the development of society as a whole.