У статті обґрунтовано сучасні підходи до фізичної терапії дітей 7-10 років із порушенням зору в умовах спеціального закладу. Фізичні вправи сприяють як загальному зміцненню організму і активізації його функцій, так і підвищенню працездатності циліарного м’яза і зміцненню склери ока. Основним засобом фізичної реабілітації дітей із порушенням зору є ЛФК, яка містить загальнорозвиваючі вправи, вправи на координацію, орієнтацію у просторі, спеціальні вправи, але, окрім цього, використовують такі засоби: механотерапію, масаж, фізіотерапію, рухливі ігри.
В статье обоснованы современные подходы к физической терапии детей 7-10 лет с нарушением зрения в условиях специального учреждения. Физические упражнения способствуют как общему укреплению организма и активизации его функций, так и повышению работоспособности цилиарной мышцы и укреплению склеры глаза. Основным средством физической реабилитации детей с нарушением зрения является ЛФК, которая содержит общеразвивающие упражнения, упражнения на координацию, ориентацию в пространстве, специальные упражнения, но, кроме этого, используют следующие средства: механотерапию, массаж, физиотерапию, подвижные игры.
The article substantiates modern approaches to the physical therapy of children 7-10 years with visual impairment in a special institution. Physical exercises promote both general strengthening of an organism and activation of its functions, and also increase of working capacity of ciliary muscle and strengthening of eye sclera. The main means of physical rehabilitation of children with vision impairment is exercise therapy, which contains general development exercises, coordination exercises, orientation in space, special exercises, but besides, they use such means as: mechanotherapy, massage, physiotherapy, and mobile games. In Ukraine, due to various reasons, the number of children with developmental abnormalities has increased rapidly, in particular, the number of visually impaired children is steadily increasing. Physical rehabilitation is an integral part of the education of children with visual impairments and aims to promote the improvement of the activity of the visual analyzer, the development of their physical and mental qualities, the formation of compensatory ways of activity, along with the correction of primary and secondary deviations in development to ensure optimal integration in modern conditions life activities. The problem of rehabilitation of visual impairment can be solved by using physical therapy, soft tissue techniques of manual therapy, biometric centering, therapeutic massage, physiotherapy, auto training, breathing gymnastics, classical and reflexogenic massage of collar zone and stop, point eye massage, physiotherapy procedures and other natural methods.