Аналіз нормативно-правових документів, Договору між Федерацією футболу України та Міністерством освіти і науки України щодо підтримки і розвитку шкільного футболу, вказує на необхідність використання комплексів контрольних тестів на уроках футболу, зокрема, у напрямку технічної підготовленості. Відсутність єдиних критеріїв щодо її оцінювання на уроках футболу сільських шкіл дозволила обрати спеціально підібрані тести (вкидання м’яча із-за голови, жонглювання, удари на точність), а також розроблені і адаптовані нами до використання у практичній діяльності (ведення м’яча, обвід з ударом у ворота). Проведене педагогічне тестування та отримані індивідуальні величини кожного досліджуваного, що оброблялись за допомогою методів математичної статистики, в результаті чого визначені середньогрупові показники технічної підготовленості учнів.
Розроблені власні оціночні шкали, що дозволили визначити рівень технічної підготовленості учнів 11-12 років сільської школи на уроках футболу, який, в більшості випадків, знаходився в межах середнього рівня.
Анализ нормативно-правовых документов, Договора между Федерацией футбола Украины и Министерством образования и науки Украины по поддержке и развитию школьного футбола, указывает на необходимость использования комплексов контрольных тестов на уроках футбола, в частности, в направлении технической подготовленности. Отсутствие единых критериев ее оценки на уроках футбола сельских школ позволило подобрать специальные тесты (вбрасывания мяча из-за головы, жонглирование, удары на точность), а также разработанные и адаптированные нами к использованию в практической деятельности (ведение мяча, обводка с ударом в ворота). Проведено педагогическое тестирование и получены индивидуальные величины каждого исследуемого, что обрабатывались с помощью методов математической статистики, в результате чего определены среднегрупповые показатели технической подготовленности учащихся.
Разработанные собственные оценочные шкалы позволили определить уровень технической подготовленности учащихся 11-12 лет сельской школы на уроках футбола, который, в большинстве случаев, находился в пределах среднего уровня.
The study and improvement of the theory and methodology of control at football lessons can be considered one of the most urgent scientific and practical problems of physical education of schoolchildren, because the control apparatus, namely: methodology, complexes of control tests, the mechanism for assessing students' condition and the preparation of methodological recommendations, - needs further improvement.
It is at the age of 11-12 that the greatest growth in the development of speed, strength, dexterity, laying the foundations of technology and tactics, is formed sports character, which became an impetus in the choice of the researched contingent.
We did not find special literature in the list of available, which would be related to the control of the types of training at football lessons of rural school students, in particular technical, confirmed the relevance of the chosen research direction.
The analysis of regulatory documents, the Agreement between the Football Federation of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine on the support and development of school football, points to the need to use a set of control tests, the results of which will be indicators of the effectiveness of the activities of physical education teachers in working with students at football lessons, in particular, in the direction of technical readiness.
The lack of uniform criteria for evaluating it at football lessons of rural general schools has allowed us to choose specially selected tests (kicking the ball out of the head, juggling, striking for accuracy), and also developed and adapted by us for use in practice (ball driving , deflection with a shot at the goal).
Pedagogical testing was conducted on the tests we selected and the individual values of each subject were obtained. Subsequently, they were processed using methods of mathematical statistics, which resulted in the determined average group performance of students' technical preparedness. We developed our own assessment scales, which allowed for each of our tests to determine the level of technical preparedness (individual and group) for students of 11-12 years of rural school at football lessons, which in most cases was in the middle level.