Статтю присвячено проблемі комплексного підходу до формування здоров’язбережувального освітнього середовища в технічному закладі вищої освіти. У статті розкривається значення поняття «здоров’язбережувальне освітнє середовище». Здійснено теоретичний аналіз наукових робіт, присвячених дослідженню нових форм і методів збереження здopoв’я студентів у процесі їх навчання і виховання, упровадження здopoв’язбepежувальниx технологій у навчально-виxoвний процес закладу вищої освіти.
В статті містяться результати медичного огляду та фізичної підготовленості студентів ОНАХТ. Запропоновано модель формування здоров’язбережувального освітнього середовища (ЗОС) в технічному ЗВО та проведений експеримент щодо підтвердження її ефективності. Визначено змістові компоненти досліджуваного середовища - інформаційно-пізнавальний, мотиваційно-вольовий, організаційний, здоров’ятворчий, комунікативний, оцінювально-контролюючий. Наведені основні аспекти комплексної програми формування здоров’язбережувального освітнього середовища.
Запропоновані ефективні методи діагностики. Проаналізовано зміни рівня соматичного здоров’я студентів за експрес-оцінкою Г.Л. Апанасенка, та на їх основі зроблені висновки щодо ефективності застосування комплексного підходу до формування здоров’язбережувального освітнього середовища у технічному ЗВО.
Статья посвящена проблеме комплексного подхода к формированию здоровьесохраняющей образовательной среды в техническом вузе. В статье раскрывается значение понятия «здоровьесохраняющая образовательная среда».
Осуществлён теоретический анализ научных работ, посвящённых исследованию новых форм и методов сохранения здоровья студентов в процессе обучения и воспитания, внедрения здоровьесохраняющих технологий в учебно-воспитательный процесс учреждения высшего образования. В статье содержатся результаты медицинского осмотра и физической подготовленности студентов ОНАПТ. Предложена модель формирования здоровьесохраняющей образовательной среды в техническом вузе.
Определены содержательные компоненты исследуемой среды – информационно-познавательный, коммуникативный, мотивационно-волевой, организационный, здоровьетворческий, оценочно-контролирующий.
Перечислены основные аспекты комплексной программы формирования здоровьесохраняющей образовательной среды. Предложены эффективные методы диагностики. Проанализированы изменения уровня соматического здоровья студентов, и на их основе сделаны выводы об эффективности и целесообразности использования комплексного подхода для формирования здоровьесохраняющей образовательной среды в техническом вузе.
The article is devoted to the problem of the complex approach to forming of health-saving educational environment in the higher technical educational institution. It has been determined that the acute problem nowadays is necessity of introducing changes into the structure of the standards of higher education in our country, namely introducing general competency to the structure of the higher education standard which will foresee health saving of the students’ youth on the basis of application of different types and forms of the movement activity. Available normative and legal bases, concerning physical training and sanitary activity, have been analyzed. The results of studying of health level of Ukrainian students’ youth have been given. The notion of ‘health-saving educational environment’ conception has been revealed. The analysis of different forms, programs of physical education trainings and control of physical health in the higher technical educational institutions of America, Great Britain and some other foreign countries. The theoretical analysis of the scientific works, devoted to investigating of new forms and methods of the students’health saving in the process of their education and upbringing, introducing of health-saving technologies into the educational process of Ukrainian educational institutions, has been made. The results of the medical examination and physical readiness of ONAFT students have been given.
The model of forming of health-saving educational environment in the higher technical educational institution has been developed and its all main components have been revealed, namely: the purpose: algorithm of projecting of health-saving educational environment and its functional and structural components (information and cognitive, motivation and determined,organizational,health-reative,communicative,estimating and controlling); the complex program of forming of health-saving educational environment, which includes constant monitoring of health-saving process, coordination of the teaching staff activity as well as the students’ council , in the higher educational institutions, direction of the physical training chair activity to saving and strengthening of the students’ health, application of health-saving technologies of education, creating of safe and harmless conditions for teaching, upbringing and development of students, diagnostics of forming of the phenomenon being investigated (opinion poll, talks, observations, testing, medical examinations) and the result. Changes of the level of students’ somatic health according to the express-estimation of Apanasenko G.L. within the pedagogical experiment conducting, have been analyzed, and the conclusions concerning the efficiency and purposefulness of the complex approach application to functioning of health-saving educational environment in the higher technical educational institution, have been made on their basis.