В роботі вивчалась кореляція між параметрами фізичного розвитку та фізичної підготовленості студентів закладів вищої освіти в процесі фізичного виховання. Показано, що між показниками фізичного розвитку та фізичної підготовленості студентів 17-19 років відмічались досить чіткі структурні взаємодії. Значний вплив на результати тестувань з фізичної підготовленості за кількості достовірних коефіцієнтів кореляції мали довжина тіла стоячи, довжина тіла сидячи та маса тіла. Параметри фізичної підготовленості з іншими показниками фізичного розвитку корелювали на більш низькому рівні. Це відображалося малою кількістю достовірних парних кореляцій та рівнем взаємозв’язку, який в більшості випадків мав слабку силу.
В работе изучалась корреляция между параметрами физического развития и физической подготовленности студентов высших учебных заведений в процессе физического воспитания. Показано, что между показателями физического развития и физической подготовленности студентов 17-19 лет отмечались довольно четкие структурные взаимодействия. Значительное влияние на результаты тестирования по физической подготовленности по количеству достоверных коэффициентов корреляции имели длина тела стоя, длина тела сидя и масса тела. Параметры физической подготовленности с другими показателями физического развития коррелировали на более низком уровне. Это отражалось малым количеством достоверных парных корреляций и уровнем взаимосвязи, который в большинстве случаев имел слабую силу.
The work studied the correlation between the parameters of physical development and physical fitness of students of higher educational institutions in the process of physical education. A total of 150 students aged 17-19 years (86 girls and 64 boys), who belonged to the main and preparatory medical groups and studied in the first and second courses, were examined. Students attended the training section on physical education. It was shown that between the indicators of physical development and physical fitness of students aged 17-19 years, there were quite clear structural interactions. Significant impact on the results of testing for physical fitness in terms of the number of reliable correlation coefficients had a standing body length, sitting body length and body weight. Parameters of physical fitness with other indicators of physical development correlated at a lower level. This was reflected by the small number of reliable pair correlations and the level of interconnection, which in most cases had little power. Our research work updates and supplements the results of research by other authors in the direction of studying the correlations between the parameters of physical development and physical fitness of university students. The findings of the study, allow specialists in the field of physical culture and sports to have more accurate information about the interaction of the basic parameters of students' functional capabilities, which helps to optimize the educational process of physical education.