У статті конкретизовано сутність поняття «фізкультурно-оздоровча діяльність» та розкрито зміст поняття «фізкультурно-оздоровча діяльність закладів вищої освіти». На основі аналізу та узагальнення наукової педагогічної літератури та з фізичного виховання розкрито особливості фізкультурно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти країн ближнього і дальнього зарубіжжя. Схарактеризовано пріоритетні напрями розвитку фізкультурно-оздоровчих програм у розвинених країнах світу. Акцентовано увагу на зв’язку та залежності показників якості життя населення розвинених країн світу, що включають стан здоров’я людини та її тривалість життя, від рівня розвитку фізкультурно-оздоровчої діяльності в закладах освіти.
В статье конкретизировано сущность понятия «физкультурно-оздоровительного деятельности» и раскрыто содержание понятия «физкультурно-оздоровительная деятельность высших учебных заведений». На основе анализа и обобщения научной педагогической литературы и литературы по физическому воспитанию раскрыты особенности физкультурно-оздоровительной деятельности в учреждениях высшего образования стран ближнего и дальнего зарубежья. Схарактеризованы приоритетные направления развития физкультурно-оздоровительных программ в развитых странах мира. Акцентировано внимание на связи и зависимости показателей качества жизни населения развитых стран мира, включающих состояние здоровья человека и его продолжительность жизни, от уровня развития физкультурно-оздоровительной деятельности в учебных заведениях.
In the article the problem of physical culture and health activities in domestic and foreign higher education institutions.
The article specifies the essence of the concept of "physical culture and coordinating activity" and discloses the meaning of the concept "physical culture and health activities of institutions of higher education". On the basis of analysis and generalization of scientific pedagogical literature and physical education, features of physical culture and health activity in institutions of higher education of near and far abroad countries are revealed. The priority directions of development of sports programs in developed countries of the world are described. The attention is focused on the connection and dependence of the quality of life indicators of the developed countries of the world, including the state of health of a person and his life expectancy, on the level of development of physical culture and recreation activity in educational institutions.
On the basis of analysis and generalization of scientific pedagogical literature, literary sources on physical education and sports and own scientific development and pedagogical practice, physical culture and recreation activity is considered as one of the forms of human activity that optimizes the human motor activity, promotes the formation of its physical health, provides prevention of diseases - aimed at forming an appropriate world outlook and culture of life in the aspect of physical education, strengthening the internal life motivation of a person in relation to the conduct health lifestyle. In the context of the problem under consideration, the state of physical culture in the developed countries of the world deserves attention. As the comparative analysis shows, physical culture and health work in the European Defense Agency is systematic and compulsory. In foreign countries the issue of physical fitness is solved at different levels: state (Belgium, Italy, Luxembourg, Portugal, France, Norway, Denmark, Finland); regional (Spain, Germany, Switzerland); local (Austria, Sweden, Poland).