Соціально-економічні процеси які відбувалися в Україні в останні роки привели до різкого погіршення якості життя і здоров'я населення, зокрема – студентській молоді, і як результат – кризову демографічну ситуацію. Все це є суттєвим викликом для Української держави на сучасному етапі його розвитку. Сукупність соціально-особистісних і професійних якостей студентської молоді доцільно розглядати в аспекті стану здоров'я, фізичної, психічної та духовної підготовленості до вимог соціального, професійного, комунікативного середовища, відображуючи необхідний рівень їх відповідності та прояви в різних сферах життєдіяльності суспільства. Сьогодні все більш беззаперечним стає те, що від ступеня і повноти їх сформованості, в тому числі в плані фізичного вдосконалення і причетності до здорового способу життя, багато в чому залежить професійна і соціальна активність людини після закінчення вищого навчального закладу. Узагальнивши дані численних досліджень, можна зробити висновок, що намітилася тенденція до переосмислення способів її рішення, що відбивають зміщення акценту зі сфери медицини в педагогіку.
Происходившие в Украине социально-экономические процессы в последние годы привели к резкому ухудшению качества жизни и здоровья населения, в частности – студенческой молодежи, и как результат – кризисной демографической ситуации. Все это является существенным вызовом для Украинского государства на современном этапе его развития. Совокупность социально-личностных и профессиональных качеств студенческой молодежи целесообразно рассматривать в аспекте состояния здоровья, физической, психической и духовной подготовленности к требованиям социальной, профессиональной, коммуникативной среды, отражающим необходимый уровень их соответствия и проявления в различных сферах жизнедеятельности общества. Сегодня все более безоговорочным становится то, что от степени и полноты их сформированности, в том числе в плане физического совершенствования и причастности к здоровому образу жизни, во многом зависит профессиональная и социальная активность человека после окончания высшего учебного заведения. Обобщив данные многочисленных исследований, можно заключить, что наметилась тенденция к переосмыслению способов ее решения, отражающих смещение акцента из сферы медицины в педагогику.
The socioeconomic processes that took place in Ukraine in recent years have led to a sharp deterioration in the quality of life and health of the population, in particular - student youth, and as a result the crisis demographic situation. All this is a significant challenge for the Ukrainian state at the present stage of its development. The totality of social and personal and professional qualities of student youth should be considered in the aspect of the state of health, physical, mental and spiritual preparedness to the requirements of social, professional, communicative environment, reflecting the level of their compliance and manifestations in various spheres of society. Today it becomes more and more indescribable that the degree of and completeness of their formation, including in terms of physical perfection and involvement in a healthy lifestyle, largely depends on the professional and social activity of a person after graduation from a higher educational establishment. Summarizing the data of numerous studies, we can conclude that there was a tendency to rethink the ways of its solution, reflecting the shift of emphasis from the field of medicine to pedagogy. At present, priority areas of the modern stage of modernization of higher education should be the preservation and strengthening of students' health, the formation of value orientations, needs, effective motives of exercises, their awareness of the importance of a healthy lifestyle, the introduction of the process of physical education of health technologies, education pupils' youth on humanistic ideas.