У статті розглядаються основні аспекти формування здоров'язбережувального середовища у вищому закладі освіти засобами аквааеробіки. Підтверджено, що здоров’язбережувальне освітнє середовище вищого навчального закладу передбачає цілеспрямовану систему умов навчальної діяльності, що не шкодить здоров’ю; застосування активних форм і методів навчання, спрямованих на збереження й зміцнення здоров’я учасників педагогічного процесу; наявність комфортної психологічної атмосфери під час навчальних занять; обізнаність педагогів і студентів зі способами збереження здоров’я та дотримання ними здоров’язбережувальної поведінки; вироблення в майбутніх фахівців ціннісного ставлення до свого здоров’я та здоров’я вихованців.
В статье рассматриваются основные аспекты формирования здоровьезберегающей среды в высшем учебном заведении средствами аквааэробики. Подтверждено, что здоровьесберегающая образовательная среда вуза предусматривает целенаправленную систему условий учебной деятельности, не вредит здоровью; применение активных форм и методов обучения, направленных на сохранение и укрепление здоровья участников педагогического процесса; наличие комфортной психологической атмосферы во время учебных занятий; Работа педагогов и студентов со способами сохранения здоровья и соблюдения ими здоровьесберегающего поведения; выработка у будущих специалистов ценностного отношения к своему здоровью и здоровью воспитанников.
The article deals with the main aspects of the formation of healthcare-saving environment in a higher education institution by means of aqua aerobics. It was established that the educational process, aimed at the formation of healthcare of the environment by means of aqua aerobics, is inextricably linked with the formation and development of representations of students about a healthy lifestyle. This process is a dynamic system with pedagogical content. The main result of the formation of healthcare in the higher educational institution by means of aqua aerobics, as a result of the entire mechanism, should be the growth of creative and educational achievements of students and teachers and increase the health of all participants in the educational process. It is confirmed that the healthcare-saving educational environment of a higher educational institution is considered by scientists as a purposeful system of conditions of educational activity that does not harm the health; the use of active forms and methods of training aimed at preserving and strengthening the health of participants in the pedagogical process; the presence of a comfortable psychological atmosphere during the training sessions; Awareness of teachers and students on how to preserve health and to observe their healthcare behavior; development of the value-attitude of future specialists to their health and health of pupils. As a result of our analysis of scientific and practical material, we can confidently state the effectiveness of the use of water aerobics in the formation of healthcare of the environment for students of higher education institutions in order to improve their health and physical condition. It is noted that in the process of aqua aerobics training a significant improvement is achieved, improvement of blood supply to the heart and muscles, and the formation of the correct posture. It is reasonable to state that these changes are primarily due to the influence of the aquatic environment in the process of motor activity on the body of students.