У статті розкрито актуальність питання формування здоров'язберігаючого середовища для студентів. Методи дослідження: аналіз, узагальнення та систематизація провідного теоретичного та практичного досвіду. Розкрито сутність здоровя'збережувальних ціннісних орієнтацій у студентів. Розкрито особливості плавання як складової здоров’язберігаючого середовища для студентів. Встановлено, що в основі створення здоров'язберігаючого середовища лежить принцип здоров'язберігаючого підходу. Визначено, що плавання може виступати елементом здоров'язберігаючого середовища, оскільки є ефективним засобом впливу на різні компоненти здорового способу життя: фізичну підготовку, загартування, нервову систему, навички самообслуговування і гігієни та інше.
В статье раскрыты актуальность вопросы формирования здоровьесохраняющей среды для студентов. Методы исследования: анализ, обобщение и систематизация ведущего теоретического и практического опыта. Раскрыта сущность здоровьесохраняющих ценностных ориентаций у студентов. Установлено, что в основе создания здоровьесохраняающей среды лежит принцип здоровьесохраняющего подхода. Определено, что плавание может выступать элементом здоровьесохраняющей среды, поскольку является эффективным средством воздействия на различные компоненты здорового образа жизни: физическую подготовку, закаливание, нервную систему, навыки самообслуживания, гигиены и прочее.
The article reveals the urgency of the issue of formation of healthcare for students. The essence of health-saving value orientations of students is revealed. The purpose of the work is to reveal the peculiarities of swimming as a component of healthcare for students. Methods of research: analysis, generalization and systematization of leading theoretical and practical experience. The use of swimming techniques in the process of physical education of students allows the development of aerobic and anaerobic mechanisms of energy supply of the body, contributes to the development of flexibility, the strength of most muscle groups. The position of the body in water eliminates the strain of the functions of the locomotor system and prevents injuries, and the specific properties of the aquatic environment contribute to psycho-emotional unloading and active rest in conditions of mental strain in the process of learning activities. Established that the basis of creating healthcare is the principle of health preserving the approach. The purpose of the implementation of healthcare in the university is the disclosure of the innovative essence of the educational process as an open system and the formation of reflex, creativity, and moral attitude towards personal life and health in the person in relation to the life of other people. It has been determined that swimming can be an element of the holly-secretive environment, as it is an effective means of influencing the various components of a healthy lifestyle: physical training, tempering, nervous system, self-service skills and hygiene, and so on.