Показано, що заняття з використанням елементів танцювальних вправ позитивно впливають на координаційні здібності дітей дошкільного віку з відхиленнями мовлення. При цьому активація аналізаторів, вочевидь, сприяє розвитку нервових структур, вдосконаленню психофізіологічних властивостей, що зробило позитивний вплив на корекцію відхилень мовлення. Мета роботи. Визначити вплив занять з елементами танцювальних вправ на координаційні здібності дітей 4– 6 років з відхиленнями мовлення. Методи і організація дослідження. Для оцінки координаційних здібностей використовували психолого-педагогічні методи та тести. У педагогічному експерименті взяли участь 97 дітей 4–6 років. Результати та обговорення. Виявлено, що значення показників координаційних здібностей в основній групі в середньому збільшилися на 23 %, в контрольній – на 14 % а у групі здорових дітей – на 4 %. Проведена порівняльна характеристика змін показників координаційних здібностей дала змогу виявити їх статистично значуще підвищення у дітей основної групи, порівняно з контрольною. Отримані результати підтвердили актуальність використання музично-танцювальних засобів і методів фізичного, естетичного та музичного виховання дітей.
Показано, что занятия с использованием элементов танцевальных упражнений оказывают положительное влияние на координационные способности детей дошкольного возраста с речевыми отклонениями. При этом активация анализаторных систем, очевидно, способствует развитию нервных структур, совершенствованию психофизиологических свойств, что оказало положительное влияние на коррекцию речевых отклонений. Цель работы. Определить влияние занятий с элементами танцевальных упражнений на координационные способности детей 4–6 лет с отклонениями речи. Методы и организация исследования. Для оценки координационных способностей использовали психолого-педагогические методы и тесты. В педагогическом эксперименте приняли участие 97 детей 4–6 лет. Результаты и обсуждение. Выявлено, что значения показателей координационных способностей в основной группе в среднем увеличились на 23 %, в контрольной -– на 14 %, а в группе здоровых детей – на 4 %. Проведена сравнительная характеристика изменений показателей координационных способностей позволила выявить их статистически значимое повышение у детей основной группы по сравнению с контрольной. Полученные результаты подтвердили актуальность использования музыкально-танцевальных средств и методов физического, эстетического и музыкального воспитания детей.
The main strategy of choosing choreographic education for 4–6 year old children is determined, which is based on specially organized classes and the application of technique which besides the traditional development of physical qualities and skills, provides correction of speech impairments. It is shown that classes with elements of dance exercises have a positive effect on the coordination abilities of pre-school children with speech impairments. At the same time, the activation of analyzer systems, obviously, contributes to the development of nervous structures and the improvement of psychophysiological properties, which had a positive effect on the correction of speech impairments. Objective. To determine the effect classes with elements of dance exercises on the coordination abilities of 4–6 year old children with speech impairments. Methods and organization of research.
To assess the coordination abilities used psychological and pedagogical methods and tests. The study involved 97 4–6 year of age children – healthy and with speech impairments. Results and discussion. It was found that, the coordination abilities in the children of the main group in average increased by 23 %, while in the control group – by 14 % and in the group of healthy children – by 4 %. A comparative description of changes in the indicators of coordination abilities allowed us to identify their statistically significant increase in children of the main group compared to the control group. The obtained results confirmed the relevance of the use of musical dance means and methods of physical, aesthetic and musical education of children. The results of the experiment indicate that the proposed dance-correction technology on the basis of specially developed exercise complexes positively influenced the state of speech and the cognitive functions of preschool children with speech impairments.