У статті визначено роль фізичної та рухової активності, що є важливою умовою збереження здоров‘я і
фундаментальним чинником формування здорового способу життя, особливо в дитячому, підлітковому та юнацькому
віці. Розглянуто фактори, які мотивують старшокласників до оздоровчо-рекреаційної діяльності та сприяють їхньому
позитивному ставленню, інтересу до використання різних видів і форм рухової активності під час дозвілля. Зроблено
порівняльний аналіз рівня фізичної підготовки старшокласників і самооцінки їхнього стану здоров‘я. У результаті
раціонального використання вільного часу та застосування рекреаційних заходів суттєво підвищується ефективність
процесу відновлення фізичної та розумової працездатності учнів, що сприяє гармонійному розвитку їх природних
здібностей та психічних якостей.
The
role of physical and moving activities that are an important precondition of saving health and a fundamental factor of forming healthy
lifestyle, particularly at children‘s, teenager‘s and youth ages is defined in the article. It studies factors that motivate senior pupils to
participate in health related and recreational activities, promote their positive attitude and interests in order to use different kinds and
forms of moving activities during leisure time. The comparative analysis is done to show the level of physical conditioning of pupils
and the self-rating of their health status. The upshot of the matter is that the rational use of free time and application of recreational
activities increase considerably the efficiency of physical and intellectual recovery process of pupils‘ working capacity that facilitates
the harmonious development of their natural capacities and psychological features. Developing recreational and health related
programs, individual peculiarities of senior pupils‘ moving activities, their interests in order to meet their fundamental needs should
be taken into consideration. Trainings have to aim pupils not only to acquire knowledge and skills, as well as to develop cognitive
capacities and creative potential that allow to master different kinds of sport activities. Such major pedagogical conditions of forming
senior students‘ readiness to health related and recreational activities at leisure were determined: systematic character, regularity of
physical exercises, orientation on self-education and self-development. New approaches, methods and innovative technologies are
necessary in order to achieve high results in improving physical conditioning and a level of developing psychophysical pupils‘
features.