Метою дослідження є перевірка гіпотези про те, що реалізація в процесі навчальних занять з фізичного виховання розроблених автором основ психологічної і психофізичної підготовки студентів залізничних закладів вищої освіти суттєво позитивно впливає на розвиток продуктивності уяви у студентів. В дослідженні приймали участь 66 студентів Дніпровського національного університету залізничного транспорту ім. академіка В.Лазаряна віком від 17 до 20 років. Психологічна діагностика продуктивності уяви проводилась з використанням плям тесту Роршаха. Отримано дані про рівень розвитку продуктивності уяви у сучасних студентів. Встановлено достовірний позитивний вплив навчальних занять з фізичного виховання на розвиток продуктивності уяви у студентів за умови реалізації в навчальному процесі розроблених автором основ психофізичної підготовки. Висновки. Для 67 % студентів закладів вищої освіти характерним є низький рівень розвитку продуктивності уяви. Рекомендується залучати студентів до навчальних занять з фізичного виховання в процесі яких реалізуються розроблені автором основи психофізичної підготовки.
Целью исследования является проверка гипотезы о том, что реализация в процессе учебных занятий по физическому воспитанию разработанных автором основ психологической и психофизической подготовки студентов железнодорожных высших учебных заведений существенно положительно влияет на развитие производительности воображения у студентов. В исследовании принимали участие 66 студентов Днепровского национального университета железнодорожного транспорта им. академика В. Лазаряна в возрасте от 17 до 20 лет. Психологическая диагностика производительности воображения проводилась с использованием пятен теста Роршаха. Получены данные об уровне развития производительности воображения у современных студентов. Установлено достоверное положительное влияние учебных занятий по физическому воспитанию на развитие производительности воображения у студентов при реализации в учебном процессе разработанных автором основ психофизической подготовки. Выводы. Для 67% студентов высших учебных заведений характерен низкий уровень развития производительности воображения. Рекомендуется привлекать студентов к учебным занятиям по физическому воспитанию в процессе которых реализуются разработанные автором основы психофизической подготовки.
Introduction and purpose of the study. The readiness of a specialist for creative work is determined by a number of psychological factors, among which the productivity of imagination to take an important place. Special studies aimed at studying the physical education potential for the imagination productivity development are extremely few. At the same time, this is an issue for improving the training of specialists in higher education institutions. The aim of the research is to test the hypothesis that the implementation of the basics of psychological and psychophysical training of students of railway higher educational institutions developed by the author in the process of physical education classes on physical education significantly positively influences the development of students' imagination performance. Material and methods. 66 students of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport Academician V. Lazaryan aged from 17 to 20 years took part in the study. Psychological diagnostics of the imagination performance was carried out using spots of the Rorschach test. The time and number of interpretations of each spot was not limited. To test submitted statistical hypotheses, Student’s t-test for dependent samples was used. Results. The data on the level of imagination productivity development of modern students was received. A significant positive influence of physical education classes on the imagination productivity development of students during the implementation in educational process of the foundations of psychological and psychophysical training developed by the author was established. Findings. For 67% of university students, a low level of imagination productivity development is characteristic. It is recommended to involve students in physical education classes during which the principles of psychological and psychophysical training developed by the author are implemented.