У статті наведені результати проведеного тестування рівня фізичної підготовленості юнаків-студентів першого курсу на початок 2018/2019 навчального року. До тестування були залучені студенти першого курсу Національного університету біоресурсів і природокористування України, Київського національного університету будівництва та архітектури та Держаного університету телекомунікацій. У тестуванні приймали участь 162 студенти. Для визначення рівня фізичної підготовленості студентів нами були використані наступні вправи: біг на 60 м, 100 м, біг на 1000 м, підтягування на перекладені, стрибок у довжину з місця, піднімання тулуба в сід за 30 с та човниковий біг 4х9 м. Результати дослідження показали, що на рівень фізичної підготовленості певною мірою впливають особливості навчального процесу з фізичного виховання загальноосвітніх шкіл того чи іншого регіону попереднього проживання.
В статье поданы результаты проведенного тестирования уровня физической подготовленности юношей-студентов первого курса вначале 2018/2019 учебного года. К тестированию были привлечены студенты первого курса Национального университета биоресурсов и природопользования Украины, Киевского национального университета строительства и архитектуры и Государственного университета телекоммуникаций. В тестировании принимали участие 162 студента. Для определения уровня физической подготовленности студентов нами были использованы такие упражнения: бег на 60 м, 100 м, бег на 1000 м, подтягивание на перекладине, прыжок в длину с места, поднимание туловища в сед за 30 с, челночный бег 4х9 м. Результаты исследования показали, что на уровень физической подготовленности в некоторой степени влияют особенности учебного процесса физического воспитания общеобразовательных школ того или иного региона прежнего жительства.
The results of the conducted testing of the level of physical training of the first year boys-students at the beginning of the 2018/2019 academic year are represented in the article. The first-year students of the National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv National University of Construction and Architecture and State University of Telecommunications were involved into the testing. The test was attended by 162 students. To determine the level of the students’ physical training, the following exercises were used: running at 60 m, 100 m, 1000 m, pull-ups, broad jump, doing abdominal crunches for 30 seconds and shuttle running 4x9 m. Due to the results of the study, it was showed that the peculiarities of the educational process of physical education at the secondary schools of a particular region of students’ residence affect the level of physical training. One of the tasks of both schools and higher educational institutions in physical education is the formation of motivation to improve level of physical fitness among school and student youth. And in this case, the system of physical education in educational establishments becomes important: does it meet the requirements of society, is the educational process of physical education provided with modern personnel potential and material and technical support? The results of the conducted studies indicate that both the training of specialists in the field of physical education and the material and technical base of educational institutions must be improved, as well as motivation for student's youth to improve their level of physical fitness.