У публікації розкриваються проблеми готовності майбутніх вчителів початкових класів до фізичного виховання учнів. Мета дослідження – виявити проблеми готовності майбутніх бакалаврів напрямку підготовки «початкова освіта» до фізкультурно-оздоровчої діяльності в процесі фізичного виховання учнів. Після проходження педагогічної практики 90% майбутніх вчителів початкових класів визначились, що їх рівень готовності дозволяє їм в повній мірі володіти знаннями і уміннями щодо визначення мети (завдань), організації та написання конспекту уроку фізичної культури; планування та проведенні фізкультхвилинок на предметних уроках. Поряд з цим більше 40% опитаних студентів відчувають труднощі у ході роботи з спеціальною літературою з теорії та методики фізичної культури і як результат низьким володінням передовим досвідом навчання, методиками здоров’язбереження та проведення інноваційних уроків фізичної культури, підбору діагностичного матеріалу (контрольні нормативи, тести, фізіологічні проби, тощо).
В публикации раскрываются проблемы готовности будущих учителей начальных классов к физическому воспитанию учащихся. Цель исследования - выявить проблемы готовности будущих бакалавров направления подготовки «начальное образование» к физкультурно-оздоровительной деятельности в процессе физического воспитания учащихся. После прохождения педагогической практики 90% будущих учителей начальных классов определились, что их уровень готовности позволяет в полной мере обладать знаниями и умениями по определению цели (задач), организации и написания конспекта урока физической культуры; планирования и проведении физкультминуток на предметных уроках. Наряду с этим более 40% опрошенных студентов испытывают трудности в ходе работы со специальной литературой по теории и методики физической культуры и как результат низким владением передовым опытом обучения, методиками здоровьесохранения и проведения инновационных уроков физической культуры, подбор диагностического материала (контрольные нормативы, тесты , физиологические пробы и т.д.).
The publication reveals the problems of the readiness of future teachers of elementary school for the physical education of students. The purpose of the study is to identify the problem of the readiness of future bachelor students in the direction of training "primary education" for physical education and health activities in the process of physical education of students. The realization of the goal envisaged the solution of the following problem: According to the results of the pedagogical practice, students of the Ternopil National Pedagogical University named after. Volodymyr Hnatyuk (direction of preparation - elementary education) regarding their readiness for physical education of students. In a poll conducted in December 2018, 66 students (girls) took part in pedagogical practice in secondary schools during the October-November 2018-2019 school year.
After passing the pedagogical practice, 90% of future teachers of primary schools determined that their level of readiness allows them to fully possess knowledge and skills in defining the purpose (tasks), organization and writing a synopsis of the lesson of physical culture; planning and conducting physical training courses on subject lessons. Along with this, more than 40% of the interviewed students find it difficult to work with a special literature on the theory and method of physical culture, and as a result of low ownership of advanced teaching experience, methods of healthcare conservation and implementation of innovative physical education lessons, selection of diagnostic material (control standards, tests, physiological tests, etc.). As for the problems of the distribution of material to the system of lessons (semester, year, grades 1-4) and maintenance of the necessary density (general, motor) lesson of physical culture, this means that there is no experience of pedagogical activity, which in turn leads to the problem of increasing the practical component in preparation of future teachers of elementary school to the physical education of students.