У статті визначено рівень фізичної працездатності хлопців та дівчат 7-х класів в рамках навчально-виховного
процесу у загальноосвітньому навчальному закладі.
Аналіз отриманих даних свідчить про те, що серед обстежуваних хлопців 9,81% мають поганий рівень фізичної
працездатності, задовільний – 38,93%, середній рівень – 18,61% та добрий – 32,65%, серед дівчат поганий рівень
фізичної працездатності мають 15,95% школярок, задовільний – 53,52%, середній рівень – 20,32% та добрий – 10,21%.
Важливо відмітити, що серед хлопців та дівчат 7-х класів не було виявлено тих, чию працездатність можна характеризувати як високу.
Середньостатистичні значення індексу Руф‘є свідчать про те, що як хлопці, так і дівчата мають задовільний
рівень фізичної працездатності, що доводить необхідність пошуку шляхів її підвищення засобами фізичного виховання у
школярів під час навчальної діяльності.
The article defines the physical performance (capacity) levelof 7thgrades choolboys and schoolgirls during
academic and humanitarian process in a secondary school.
The research was performed at Drohobych secondary school. Itinvolved 64 schoolchildren of the 7th grade (boys and girls).
Physical performance (capacity) was estimated dueto Ruffieindex according to cardiovascular system response to
exertion.
The analysis of the obtained results proves that 9,81% of the surveyed schoolboy shave poor level of physical performance
(capacity), 38,93% schoolboys showa satisfactory level, 18,61% of the m demonstrate a moderate level and 32,65% of them
possess a good level of physical performance (capacity). Accordingly, 15,95% of schoolgirls possess a poor level of physical
performance (capacity), 53,52% - a satisfactory level, 18,61% - a moderate level, and 10,21% - a good level. It is essential to notice
that the rewereno school children with a high level of physical performance (capacity).
Average values of Ruffieindex manifest that both boys and girls possessa satisfactory level of physical performance
(capacity). It proves the necessity of searching ways for improving school children‘s physical training throughout academic training.
Further researches consistin repeated survey of 7th grade school children throughout the academic year for identifying
dynamics of physical performance (capacity) values and on this basis planning physical exertion during physical training classes.