У статті розглядається проблема підготовки жіночої студентської баскетбольної команди. Проаналізовано дані науково-методичної літератури з питань фізичної та техніко-тактичної підготовленості баскетбольних команд різного рівня. Визначено, що основними компонентами навчально-тренувальної та змагальної діяльності баскетболісток є показники влучності кидків. Розроблено та перевірено експериментальну програму тренування влучності кидків з використанням вправ швидкісно-силової та координаційної спрямованості у навчально-тренувальному процесі студенток-баскетболісток.У дослідженні використано батарею тестів для перевірки результативності кидків з різних дистанцій, де встановлено позитивні зміни у вісьми із десяти показниках тестування.
В статье рассматривается проблема подготовки женской студенческой баскетбольной команды. Проанализированы данные научно-методической литературы по вопросам физической и технико-тактической подготовленности баскетбольных команд разного уровня. Определено, что основными компонентами учебно-тренировочной и соревновательной деятельности баскетболисток являются показатели точности бросков. Разработана и проверена экспериментальная программа тренировки меткости бросков с использованием упражнений скоростно-силовой и координационной направленности в учебно-тренировочном процессе студенток-баскетболисток. В исследовании использована батарея тестов для проверки результативности бросков с разных дистанций, где установлены положительные изменения в восьми из десяти показателях тестирования.
The article deals with the problem of preparing a women's student basketball team. The data of scientific and methodical literature on the issues of physical and technical and tactical readiness of basketball teams of various levels are analyzed. It has been determined that the main components of training and competitive activity of basketball players are indicators of accuracy of throws. The following research methods were used: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical testing, pedagogical experiment, pedagogical observation, methods of mathematical statistics. The experimental program of training the attentiveness of the throws using the exercises of the speed-force and coordination orientation in the training process of student-basketball players was developed and tested. In the research, a battery of tests was used, such as: 50 throws from the middle distance (quantity of hits); 30 throws from the distant distance (quantity of hits); acceleration 28 m after 5 average throws (quantity of hits from 30 throws); quantity of hits from 30 average throws under 45°, 50 medium and long throws for 2 points from each point; Acceleration 28 m after failure (quantity of hits from 30 average throws); the quantity of medium and long throws in 4 minutes .; 20 throws from the middle distance; 20 throws from a distant distance; 30 free throws (quantity of hits) to check the effectiveness of throws from different distances. There are positive changes in eight out of ten test indicators.