У статті розглядаються теоретичні основи формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до педагогічної взаємодії у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Автор наголошує на тому, що сучасні інноваційні зміни та вхід України до освітнього Європейського простору зумовили нові вимоги до підготовки майбутніх фахівців у вищих
начальних закладах. Перехід від традиційної (суб єктно-об єктної) до інноваційної (особистісно-орієнтованої) парадигми навчання висуває принципово нові вимоги до майбутніх учителів фізичної культури, оскільки лише креативні, комунікабельні та творчі особистості, які постійно самовдосконалюються і знаходяться в пошуку нових ідей, спрямованих на розв’язання освітніх і виховних завдань шляхом використання фізичних вправ, здатні привести до оновлення сучасної загальноосвітньої школи та роботи з учнями. Подано результати анкетування студентів Бердянського державного педагогічного університету.
В статье рассматриваются теоретические основы формирования готовности будущих учителей физической культуры к педагогическому взаимодействию в физкультурно-оздоровительной деятельности. Автор отмечает, что современные инновационные изменения и вход Украины в образовательное Европейское пространство обусловили новые требования к подготовке будущих специалистов в высших учебных заведениях. Переход от традиционной (субъектно-объектной) к инновационной (личностно-ориентированной) парадигмы обучения выдвигает принципиально новые требования к будущим учителям физической культуры, поскольку только креативные, коммуникабельные и творческие личности, которые постоянно самосовершенствуются и находятся в поиске новых идей, направленных на решение образовательных и воспитательных задач путем использования физических упражнений, способны привести к обновлению современной общеобразовательной школы и работы с учениками. Представлены результаты анкетирования студентов Бердянского государственного педагогического университета.
The article deals with the theoretical foundations of forming the readiness of future teachers of physical culture for pedagogical interaction in physical culture and recreation activities. Modern innovative changes and implementation of Ukraine into the European educational environment have caused the new requirements to the training of future specialists at high educational establishments.
The transition from the traditional (subjective object) to the innovative (personal-oriented) learning paradigm places fundamentally new requirements for future teachers of physical culture, since only creative, communicative and creative individuals, who are constantly self-cultivating and finding new ideas, aimed at solving educational and educational tasks by using physical exercises, can lead to the renewal of a modern general education school and work with students.
The formation of readiness of the future teachers of physical culture for pedagogical interaction in sports and recreational activities is an actual goal and result of education in the institutions of higher education. The result of this process should be the formed readiness of the future teachers of physical culture, able to conduct interpersonal dialogue, establish subject-subject relations with students, and provide physical culture and health activities on the principles of cooperation of mutual understanding and mutual acceptance.
In the article some factors of the formation of readiness of the future teachers of physical culture for pedagogical interaction in sports and recreational activities are considered. In the article some factors of the formation of readiness of the future teachers of physical culture for pedagogical interaction in sports and recreational activities are considered.