У статті розглянуто основні сучасні методи та засоби щодо вирішення проблеми розвитку рухових якостей студенток ЗВО. Розглянуто та проаналізовано шляхи вдосконалення розвитку основних видів рухових якостей: витривалості, бистроти, сили, гнучкості та координаційних здібностей. Встановлено, що ефективність процесу розвитку рухових якостей залежить насамперед від особливостей взаємодії компонентів фізичної підготовки, правильного добору засобів та методів впливу на організм студента. Таким чином, існує різноманітний арсенал засобів і методів фізичного виховання, що дозволяє знайти ефективне рішення проблеми розвитку рухових якостей (окремо кожної і в комплексі) у взаємодії з індивідуальними особливостями кожної студентки, але у процесі досягнення поставленої мети акцент повинен бути на розвиток витривалості.
В статье рассмотрены основные современные методы и средства по решению проблемы развития двигательных качеств студенток ЗВО. Рассмотрены и проанализированы пути совершенствования развития основных видов двигательных качеств: выносливости, быстроты, силы, гибкости и координационных способностей. Установлено, что эффективность процесса развития двигательных качеств зависит прежде всего от особенностей взаимодействия компонентов физической подготовки, правильного подбора средств и методов воздействия на организм студента. Таким образом, существует широкий арсенал средств и методов физического воспитания, который позволяет найти эффективное решение проблемы развития двигательных качеств (отдельно каждой и в комплексе) во взаимодействии с индивидуальными особенностями каждой студентки, но в процессе достижения поставленной цели акцент должен быть на развитии выносливости.
The article discusses the main modern ways of solving the problem of the development of motor qualities of students in higher educational institutions. The ways to improve the development of the main types of motive qualities: endurance, speed, strength, flexibility and coordination abilities are considered and analyzed. The necessity of using tools and methods aimed at increasing the "lagging links" in physical training, namely, general endurance, speed and coordination abilities in combination with elements of health technologies has been determined.
The attention is focused on the fact that the development of motive qualities should be focused on the formation of professionally important qualities and properties of the future specialist. It is necessary to identify the leading motor qualities and psychophysiological properties of the future professional activities of students, and this makes it possible to select the most effective methods and means of physical education for the development of the motor qualities of students correctly. It has been analyzed that the method of development of motor skills of female students can be directed to the preferential development of the dominant motive qualities (speed, strength, endurance). Thus, a more effective impact on the level of development of motor skills and on the formation of the necessary motor skills of students is provided than when students are divided into subgroups according to the level of their motor readiness - high, medium, low; It is considered that a rational method of physical education of students with low levels of endurance should provide for certain portioned amounts of training tools, therefore, in class to use for the development of endurance - 60%, for improving speed-strength qualities and speed - 30%, dexterity and flexibility - 10%.
The features of the development of motor quality of each are separately considered. It has been established that the effectiveness of the development process of motor skills depends primarily on the characteristics of the interaction of the components of physical training, the proper selection of means and methods of influence on the student's body. Thus, there is a wide arsenal of means and methods of physical education, which allows you to find an effective solution to the problem of motor skills development (separately and individually) in conjunction with the individual characteristics of each student, but in the process of achieving the goal, the focus should be on developing endurance.