Проаналізовано психолого-педагогічну літературу та розглянуто теоретичні та практичні аспекти даної проблеми. Запропоновано форми організації щодо формування "Я-концепції" майбутнього фахівця: 1) серію лекцій з майбутніми магістрами фізичного виховання: "Я-концепція" як умова успіху і професійного саморозвитку особистості", "Професійна рефлексія як чинник підвищення ефективності діяльності майбутнього фахівця", "Роль рефлексії у формуванні інтелектуальної культури майбутнього магістра фізичного виховання", "Рефлексія як засіб активізації самосвідомості особистості майбутнього магістра фізичного виховання до професійного самовдосконалення"; 2). тренінгів; 3). диспут. На підставі емпіричних досліджень визначенно рівень прагнення до саморозвитку, оцінку особою своїх якостей, оцінку проекту педагогічної підтримки. Здійснювався порівняльний аналіз за трьома показниками діагностики Л. М. Бережнової в контрольній та експериментальній групах майбутніх магістрів фізичного виховання. По кожному показнику діагностики Л. М. Бережнової нами був вирахуваний середній бал у контрольній та експериментальній групах. Достовірність відмінностей результатів досліджуваних груп, а також динаміка їх показників від початку експерименту визначалась за допомогою t-критерію Стьюдента при Р<0,05. Ефективність упровадження організаційно-педагогічних умов майбутніх магістрів фізичного виховання у процес фахової підготовки доведена за допомогою критерію xi – квадрат (χ2).
Проанализирована психолого-педагогическая литература и рассмотрены теоретические и практические аспекты данной проблемы. Предложены формы организации по формированию "Я-концепции" будущего специалиста: 1) серию лекций с будущими магистрами физического воспитания: "Я-концепция" как условие успеха и профессионального саморазвития личности", "Профессиональная рефлексия как фактор повышения эффективности деятельности будущего специалиста", "Роль рефлексии в формировании интеллектуальной культуры будущего магистра физического воспитания", "Рефлексия как средство активизации самосознания личности будущего магистра физического воспитания к профессиональному самосовершенствованию"; 2). тренингов; 3). диспут. На основании эмпирических исследований определен уровень стремления к саморазвитию, оценку лицом своих качеств, оценку проекта педагогической поддержки. Осуществлялся сравнительный анализ по трем показателям диагностики Л. М. Бережновой в контрольной и экспериментальной группах будущих магистров физического воспитания. По каждому показателю диагностики Л. М. Бережновой нами был высчитан средний балл в контрольной и экспериментальной группах. Достоверность различий результатов исследуемых групп, а также динамика их показателей от начала эксперимента определялась с помощью t-критерия Стьюдента при Р<0,05. Эффективность внедрения организационно-педагогических условий будущих магистров физического воспитания в процесс профессиональной подготовки доказана с помощью критерия xi – квадрат (χ2).
The psychological and pedagogical literature is analyzed and the theoretical and practical aspects of this problem are considered. The forms of organization for the formation of "I-concept" of the future specialist: 1) a series of lectures with future masters of physical education: "I-concept" as a condition of success and professional self-development of the individual", "Professional reflection as a factor of increasing the effectiveness of the future specialist", "the role of reflection in the formation of intellectual culture of the future master of physical education", " Reflection as a means of activating the self-consciousness of the future master of physical education to professional self-improvement"; with the help of an interactive lecture was carried out the transfer of information for the active assimilation of theoretical material with the involvement of thinking mechanisms, while the role of dialogue communication increased, the importance of the social context in the formation of professionally important qualities of the personality of future masters of physical education. 2). training (each training is aimed at updating the position of the student of the active subject of educational activity in a specially created psychological and pedagogical conditions). 3). debate "can the images of" I " affect the professional self-improvement of the individual?"(the dispute has increased the interest of future professionals to self-improvement. Some of them purposefully and consciously began to work on themselves and their "I-perfect"). On the basis of empirical research, the level of aspiration to self-development, face assessment of their qualities, evaluation of the project of pedagogical support is determined. The comparative analysis on three indicators of diagnostics of L.M. Berezhnova in control and experimental groups of future masters of physical education was carried out. For each indicator the diagnostic L.M. Berezhnova we calculated the average score in the control and experimental groups. The reliability of differences in the results of the study groups, as well as the dynamics of their performance from the beginning of the experiment was determined using the student t-test at p<0.05. To check the effectiveness of the process of professional training of future masters of physical education in the control and experimental groups further processed the answer to question number 3 of the questionnaire: "you need to constantly improve the specialist in their activities?"The effectiveness of the implementation of organizational and pedagogical conditions of future masters of physical education in the process of vocational training is proved by the criterion xi – square (χ2).