У статті аналізується проблема використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому процесі підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії. Обґрунтовано доцільність використання інформаційних технологій на основі аналізу результатів анкетування викладачів закладів вищої освіти, щодо використання ними електронних ресурсів (електронної пошти, кафедрального інтернет-сайту та відео конференції) та мультимедійних засобів навчання. Подано аналіз поняття «комп’ютерна технологія навчання» та визначено особливості комп’ютерного online тестування. Висвітлено основні переваги впровадження дистанційного навчання в освітній процес вищої школи. Визначено види мультимедіа, що використовуються в освітньому процесі під час підготовки майбутніх фахівців.
В статье анализируется проблема использования информационно-коммуникативных технологий в образовательном процессе подготовки будущих специалистов по физической терапии, эрготерапии. Обоснована целесообразность использования информационных технологий на основе анализа результатов анкетирования преподавателей высших учебных заведений, об использовании ими электронных ресурсов (электронной почты, кафедрального интернет-сайта и видеоконференции) и мультимедийных средств обучения. Представлен анализ понятия «компьютерная технология обучения» и определены особенности компьютерного online тестирования. Освещены основные преимущества внедрения дистанционного обучения в образовательный процесс высшей школы. Определены виды мультимедиа, используемых в учебном процессе при подготовке будущих специалистов.
The information and communication technologies usage in the learning process is an urgent need of modern education. The article analyzes the problem of using information and communication technologies in the educational process of training future specialists in physical therapy, ergotherapy. The expediency of using information technologies based on the questionnaires results analysis of higher education institutions teachers, their use of electronic resources (e-mail, the department’s internet site and video conference) and multimedia means of training was substantiated. The analysis of concept "computer technology of training" is given and computer online testing features are determined. The main advantages of distance learning introduction in the educational higher education are highlighted. The types of multimedia used in the educational process during the future specialists training are determined. The advantages of multimedia are revealed in comparison with other educational technologies. Computer training technology is considered as a set of methods, techniques, means of providing pedagogical conditions for the organization of a purposeful training process, self-study and self-control on the basis of computer technology, telecommunication facilities, interactive software and methodological support, modeling part of the teacher functions on the provision, information transfer and management of cognitive personality-oriented student activities. The development and implementation of new technologies and training forms are aimed at providing additional opportunities for students to acquire education, taking into account both their personal interests and opportunities of the modern science and technology achievements.