Розглядаються проблеми розробки і ефективного впровадження програми професійно-прикладної фізичної підготовки студентів спеціальності "Комп'ютерні науки". Наведено рекомендації щодо розробки програми професійно-прикладної фізичної підготовки майбутнього спеціаліста на підставі базової професійної "моделі фахівця" та професіограми спеціальності. Вони враховують особливості майбутньої професійної діяльності. На підставі базової професійної моделі фахівця розроблено програму ППФП майбутнього спеціаліста, яка включає засоби та методи навчання, методи оцінки фізичних, психологічних і психофізіологічних якостей особистості, параметри професійної надійності, фізичного здоров'я і прогноз професійного довголіття. Тому перед колективами кафедр фізичного виховання ВНЗ постає нагальна потреба у розробці професійно орієнтованих програм психофізичної підготовки студентів. Подальші кроки вирішення проблеми передбачають створення професійно орієнтованої програми психофізичної підготовки студентів спеціальності КН. Необхідно дослідити, розробити і передбачити в професійно-прикладній фізичній підготовці студенів комплекси для оптимізації органів зору і психофізіологічного стану під час навчального процесу.
Рассматриваются проблемы разработки и эффективного внедрения программы профессионально-прикладной физической подготовки студентов специальности "Компьютерные науки". Приведены рекомендации по разработке программы профессионально-прикладной физической подготовки будущего специалиста на основании базовой профессиональной "модели специалиста" и профессиограммы специальности. Они учитывают особенности будущей профессиональной деятельности. На основании базовой профессиональной модели специалиста разработана программа ППФП будущего специалиста, которая включает средства и методы обучения, методы оценки физических, психологических и психофизиологических качеств личности, параметры профессиональной надежности, физического здоровья и прогноз профессионального долголетия. Поэтому перед коллективами кафедр физического воспитания вузов возникает насущная потребность в разработке профессионально ориентированных программ психофизической подготовки студентов. Дальнейшие шаги решения проблемы предусматривают создание профессионально ориентированной программы психофизической подготовки студентов специальности КН. Необходимо исследовать, разработать и предусмотреть в профессионально-прикладной физической подготовке студентов комплексы для оптимизации органов зрения и психофизиологического состояния во время учебного процесса.
The problems of development and effective implementation of the program of professional and applied physical training of students of the specialty "Computer Science" are considered. The recommendations for the development of the program of professional and applied physical training of the future specialist are based on the basic professional model of specialist and professional specialty. They take into account the features of future professional activities. The basic methodological provisions and recommendations for the development and effective implementation of the program of professional-applied physical training for future specialists of the specialty "Computer Science" are determined. Based on the basic professional model of the specialist, the program of the PPFP of the future specialist has been developed, which includes means and methods of training, methods for assessing physical, psychological and psycho-physiological qualities of the person, parameters of professional reliability, physical health and the forecast of professional longevity. Therefore, in front of the colleges of the departments of physical education of higher educational institutions there is an urgent need to develop professionally oriented programs of psychophysical training of students. The curriculum of physical education of students of higher educational establishments contains general recommendations on the professional-applied physical training of students of different specialties and does not take into account the peculiarities of their future professional activity. Further steps for solving the problem include the creation of a professionally oriented program of psychophysical training for students of the specialty KH. It is necessary to explore, develop and anticipate in the professional-applied physical training of students complexes for optimizing the organs of vision and psycho-physiological state during the educational process.