Визначено, що програми та рекомендації щодо навчання футболу не відповідають сенситивним періодам розвитку організму дітей. Не передбачають взаємопов’язане формування рухових навичок та підвищення рівню фізичної підготовленості індивіда. Аналіз стану розвитку сили та швидкісно-силових якостей молодших школярів засобами футболу показав, що З 7 до 8 років найбільші зміни зафіксовані за результатами кистьової динамометрії – 17,6%, а з 8 до 9 років – у показника стрибка у довжину з місця – 12,9%. Розроблені методичні вказівки містять рекомендації щодо засобів, методів навчально-тренувального впливу та методів організації занять. Забезпечують врахування етапів навчання гри у футбол у відповідності з сенситивними періодами розвитку сили та швидкісно-силових якостей.
Определено, что программы и рекомендации по обучению футболу не соответствуют сенситивным периодам развития организма детей. Не предусматривают взаимосвязанное формирование двигательных навыков и повышение уровня физической подготовленности индивида.
Анализ состояния развития силы и скоростно-силовых качеств младших школьников средствами футбола показал, что с 7 до 8 лет наибольшие изменения зафиксированы по результатам кистевой динамометрии – 17,6%, а с 8 до 9 лет – у показателей прыжка в длину с места – 12,9%. Разработанные методические указания содержат рекомендации по средствам, методам учебно-тренировочного воздействия и методам организации занятий. Обеспечивают учет этапов обучения игры в футбол в соответствии с сенситивными периодами развития силы и скоростно-силовых качеств.
It is defined that methodical recommendations which are put into practice in the conditions of the General educational high schools developed without indicators of heart rate, and volume, intensity of performance of physical loads, and also the periods of rest have approximate characteristics. At the same time, programs and recommendations for football training containing the ratio of means of different orientation, which do not correspond to the sensitive periods of development of the body of children. Do not provide for the interrelated formation of motor skills, technical and tactical Arsenal and increase the level of physical fitness of the individual. Analysis of the state of development of strength and speed-strength qualities of younger students by means of football showed the presence of positive reliable dynamics in all indicators that have been investigated. From 7 to 8 years, the greatest changes were recorded according to the results of hand dynamometry-17.6%, and from 8 to 9 years – in the index of the jump in length from the place – 12.9%. The developed guidelines contain recommendations on the means, methods of training impact and methods of organization of classes. Provide accounting of age features of younger school students and the stages of learning the game of football with the use of the gradual development of specific skills in accordance with sensitivity periods for development of strength and speed-strength qualities.