У статті представлено, що рухова координація розглядається як один з найбільш істотних елементів підготовки учнів. Високий рівень розвитку координаційних здібностей є фундаментом успіхів в різних видах діяльності, а також сприяє більш швидкому і якісному оволодінню технікою руху. Реалізація завдань координаційної підготовки для учнів на I ступені загальної середньої освіти дозволить забезпечити розширення фонду рухових умінь і навичок і різнобічний розвиток координаційних здібностей. У статті представлена система вправ і методичні прийоми для ефективного розвитку координаційних здібностей, а також результати її використання з учнями.
В статье представлено, что двигательная координация рассматривается как один из наиболее существенных элементов подготовки учащихся. Высокий уровень развития координационных способностей (КС) является фундаментом успехов в различных видах деятельности, а также способствует более быстрому и качественному овладению техникой движения. Реализация задач координационной подготовки для обучающихся на I ступени общего среднего образования позволит обеспечить расширение фонда двигательных умений и навыков и разностороннее развитие КС. В статье представлена система упражнений и методические приемы для эффективного развития КС, а также результаты ее использования с учащимися.
Motion coordination is considered to be one of the most essential elements of student training. A high level of development of coordinating abilities (CA) is the foundation of success in various activities, and it also contributes to a faster and better mastery of the technique of motion. The implementation of coordination training for students at the first stage of secondary education will allow the expansion of the motor skills and the diversified development of the CA. General facility at the lessons “for coordination” with pupils on the 1st stage of general secondary education in experimental group was based on these articles: the lessons were conducted in good mental and physical state; the loads didn’t cause large fatigue, because in case of tiredness either physical or mental the clarity of muscle senses much lowers, and in this state of coordination abilities improve badly; exercises to develop coordination abilities were conducted in the preparatory or in the beginning of the main part of the lesson (if the school program implied it), because they can quickly lead to tiredness or others. Coordination trainings of pupils were characterized by such parameters of training load: general number of work done (amount of work), quantity of exercises with increased tension (work intensity), and also applied means and facilities, aimed at rest and recovery. The article presents the system of exercises and methods for effective development of the CA, as well as the results of its use with students.