В статті наведено теоретико-методологічне обґрунтування необхідності вдосконалення системи фізичного виховання, одним із шляхів якого є конструювання і впровадження методичної системи застосування оздоровчих технологій у здоров’язбережувальний освітній простір закладу вищої освіти. Аналіз літератури засвідчив, що оздоровчі технології з широким арсеналом форм, засобів і методів можуть стати тим чинником, який сприятиме покращенню соматичного здоров’я, фізичної та професійно-прикладної підготовленості майбутніх фахівців. Встановлено низьку ефективність діючої методичної системи у закладах вищої освіти, виявлено низькі показники мотивації та фізичного стану сучасних студентів. Науково обґрунтовано і розроблено концепцію та модель методичної системи застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання, охарактеризовано можливості комп’ютерного програмно-прикладного комплексу. Експериментальна перевірка ефективності запропонованої методичної системи засвідчила її позитивний ефект порівняно з чинною методичною системою, щодо покращення показників соматичного здоров’я, морфофункціонального розвитку, фізичної підготовленості, професійно важливих психологічних якостей та теоретико-методичних знань студентів.
В статье представлено теоретико-методологическое обоснование необходимости совершенствования системы физического воспитания, одним из путей которого является конструирование и внедрение методической системы применения оздоровительных технологий в здоровьесберегающее образовательное пространство учреждения высшего образования. Анализ литературы показал, что оздоровительные технологии с широким арсеналом форм, средств и методов могут стать тем фактором, который будет способствовать улучшению соматического здоровья, физической и профессионально-прикладной подготовленности будущих специалистов. Установлена низкая эффективность действующей методической системы в учреждениях высшего образования, выявлены низкие показатели мотивации и физического состояния современных студентов. Научно обоснована и разработана концепция и модель методической системы применения оздоровительных технологий в процессе физического воспитания, охарактеризованы возможности компьютерного программно-прикладного комплекса. Экспериментальная проверка эффективности предложенной методической системы показала ее положительный эффект по сравнению с действующей методической системой по улучшению показателей соматического здоровья, морфофункционального развития, физической подготовленности, профессионально важных психологических качеств и теоретико-методических знаний студентов.
The article gives theoretical and methodological substantiation of the need for improvement of the system of physical education, one of the ways of which is the design and implementation of a methodical system of health technologies application in the healthcare-saving educational space of higher education institution. The analysis of literature has shown that health-improving technologies with a wide arsenal of forms, means and methods can become the factor which will promote improvement of physical health, physical and professional-applied readiness of future specialists. The low effectiveness of the existing methodical system in higher education institutions was established, low motivation indicators and physical condition of modern students were revealed. The concept and model of the methodical system of the application of health-improving technologies in the process of physical education are scientifically substantiated and developed, the possibilities of computer software and application complex are described. Under the methodical system of health-improving technologies the system of introduction of forms, means and methods of the application of health-improving technologies into the process of students’ physical education, the implementation of mechanisms for its designing in the healthcare-saving educational space of the higher education institution through innovative pedagogical technologies is considered. The experimental verification of the effectiveness of the proposed methodological system showed its positive effect compared to the current methodological system, in terms of improving the indicators of somatic health, morphofunctional development, physical preparedness, professionally important psychological qualities and students' theoretical and methodological knowledge.