Досліджувався вплив додаткових занять гімнастикою з молодшими школярами на формування психофізіологічних показників, які є вагомими чинниками успішності навчання в процесі фізичного виховання. Аналіз результатів проведеного дослідження дає можливість стверджувати, що додаткові заняття гімнастичними вправами позитивно впливають на прояв психофізіологічних показників у молодших школярів, які є основою для успішного оволодіння шкільною програмою з фізичного виховання.
Исследовалось влияние дополнительных занятий гимнастикой с младшими школьниками на формирование психофизиологических показателей. Анализ результатов проведенного исследования дает возможность утверждать, что дополнительные занятия гимнастическими упражнениями позитивно влияют на проявление психофизических показателей у младших школьников, которые являются основой для успешного овладения школьной программой по физическому воспитанию.
There are some changes in the child organism that are formed with the beginning of school education. These changes have pronounced forming and developing effect. The question arises about the influence on the child's body, which during this period is insufficiently formed yet and therefore it becomes especially sensitive to external influences and physical activity during additional exercises in sports sections and groups. Since the limited physical exercise has little effect on development, but excessive loading depresses it. However, when planning physical activity it is necessary to take into account the features of the morpho-functional, mental and physical development of the child's body systems. Gymnastics exercises are one of the most accessible and most common types of physical activity for people of all ages, sexes and especially for primary school children. There was studied the influence of additional gymnastics exercises with junior pupils on the formation of psycho-physiological indicators, which are important factors of the successful studing in physical education. An analysis of the results of the study makes it possible to consider additional gymnastic exercise as positive influence over expression of psycho-physiological indicators in junior pupils, which are the basis for successful mastery of the school curriculum for physical education.