У статті особливу увагу приділено викладанню варіативного модуля «Баскетбол» у середній школі. Висвітлено основні положення навчальної програми з фізичної культури для учнів 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти, які недостатньо розкривають критерії оцінювання навчальних досягнень на уроках з баскетболу. Розроблено навчальні нормативи з розділу «Баскетбол» з урахуванням статево-вікових особливостей, які передбачають 12-бальну інтегральну оцінку технічної підготовленості учнів середніх класів на уроках з баскетболу. Запропоноване комплексне оцінювання дає змогу вдосконалити навчальну програму з фізичної культури для учнів 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти.
В статье особое внимание уделено преподаванию вариативного модуля «Баскетбол» в средней школе. Освещены основные положения учебной программы по физической культуре для учащихся 5 - 9 классов учреждений общего среднего образования, которые недостаточно раскрывают критерии оценки учебных достижений на уроках по баскетболу. Разработаны учебные нормативы по разделу «Баскетбол» с учетом половых и возрастных особенностей, которые предусматривают 12-бальную интегральную оценку технической подготовленности учащихся средних классов на уроках по баскетболу. Предложенное комплексное оценивание позволяет усовершенствовать учебную программу по физической культуре для учащихся 5 - 9 классов учреждений общего среднего образования.
In the article special attention is paid to the teaching of the variant module "Basketball" in high school. The main provisions of the physical education curriculum for students of the 5th-9th forms of general secondary education institutions that are insufficiently reveal the criteria for evaluating academic achievements in basketball lessons are highlighted. The value of basketball in the system of physical education of schoolchildren as a complex means of physical development, health promotion, formation of vital skills and abilities, development of creative abilities and psycho-physiological qualities is substantiated. The physical education curriculum for students of grades 5-9 from the variation module "Basketball" was explored, which revealed that more complicated technical actions, such as a double step and a free throw, students begin to learn at the second year of studying basketball, that is, from the ninth class. In our study the study of basic technical techniques from the fifth class is proposed.
The training standards from the section "Basketball" have been developed taking into account gender-age characteristics, which include a 12-point integrated assessment of technical preparedness of secondary school students in basketball lessons. The proposed integrated assessment enables to improve the physical education curriculum for pupils of 5-9 classes of general secondary education institutions.