У статті розкрито основні напрямки модернізації професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в контексті світових тенденцій розвитку вищої освіти. Автори вказують, що глобальні перетворення які відбуваються у сучасному періоді в науці, техніці, соціальній сфері, політиці та культурі, створюють особливу життєву ситуацію. У період подібного глобального соціокультурного зрушення відбувається також зміна освітньої парадигми. Одним із ключових завдань модернізації вищої освіти є забезпечення її якості, побудова ефективної освітньої системи, яка б відповідала, як потребам розвитку країни, суспільства та держави, так і інтересам особистості майбутнього вчителя фізичної культури. Акцентується увага на тому, що модернізація вищої фізкультурної освіти обумовлена необхідністю подолання суперечностей між: вимогами соціальної практики з реалізації вже створених цінностей фізичної культури і спорту та необхідністю створення нових видів фізкультурно-оздоровчої діяльності; інформаційно-продуктивним характером навчання, і необхідністю впровадження інноваційних форм, методів і засобів професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури.
В статье раскрыты основные направления модернизации профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры в контексте мировых тенденций развития высшего образования. Авторы указывают, что глобальные преобразования происходящие в современном периоде в науке, технике, социальной сфере, политике и культуре, создают особую жизненную ситуацию. В период подобного глобального социокультурного сдвига происходит также изменение образовательной парадигмы. Одной из ключевых задач модернизации образования является обеспечение ее качества, построение эффективной образовательной системы, соответствующей, как потребностям развития страны, общества и государства, так и интересам личности будущего учителя физической культуры. Акцентируется внимание на том, что модернизация высшего физкультурного образования обусловлена необходимостью преодоления противоречий между: требованиями социальной практики по реализации уже созданных ценностей физической культуры и спорта и необходимостью создания новых видов физкультурно-оздоровительной деятельности; информационно-продуктивным характером обучения и необходимостью внедрения инновационных форм, методов и средств профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры.
The article deals with the main vectors of modernization of the professional training of future teachers of Physical education within the context of the world tendencies of the high education’s development. Authors underline that global transformations, which take place within modern conditions in science, techniques, social sphere, politics and culture, create the certain life situation. During this period of the global social-cultural transformation it is also takes place the change of the educational paradigms. One of the key tasks of the high education’s modernization if the providing of the its quality, the construction of the effective educational system which would be correspond with the demands of the country’s development, with the society as the state, also it has to correspond with the interests of the future teacher of the Physical Education. It was made the accent on the fact that the modernization of the high physical-cultural education is caused by the necessity of the overcoming the contradictions between: the demands of the social practice on realization of the already created values of the physical education and sport and necessity to create new kinds of the physical-cultural healing activity; between the informational-productive character of education and necessity of the implementation of the innovative forms, methods and ways of the professional training of future teachers of the Physical Education. The main directions of the modernization of the professional training of future teachers of Physical Education are possible within the process which is oriented on the effective training of the students of high education within the conditions of the education at high educational institutions, the improvement of the system of the financial aid and appropriate educational-methodic materials and supplement.