Стаття присвячена пріоритетним напрямам реалізації фундаментальних принципів здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів. Висвітлено актуальність статті, де вказано, що гуманізація сучасної освіти вбачає одним із головних завдань побудову навчально-виховного процесу на засадах здоров’язбережувальних технологій. Підіймається питання щодо щораз вищого рівня захворювання населення країни, зокрема студентської молоді. Розкрито зміст базових понять. Виявлено, що розглянуті напрями зміцнення здоров’я охоплюють широке коло взаємозалежних наукових галузей. Встановлено, що сутність здорового способу життя у студентів полягає в сформованості ціннісних орієнтацій щодо збереження та зміцнення фізичної та психологічної складової особистості, на основі раціональної організації праці та відпочинку в умовах вищого навчального закладу. Підтверджено, що успішність навчальної та майбутньої професійної діяльності молоді залежить від дотримання основних принципів здорового способу життя, необхідним підґрунтям яких є комплексний підхід, що передбачає гармонійне поєднання соціологічного, медичного, психолого-педагогічного, компетентнісного напрямів.
Статья посвящена приоритетным направлениям реализации фундаментальных принципов здорового образа жизни у студентов высших учебных заведений. Освещена актуальность статьи, где указано, что гуманизация современного образования рассматривает одну из главных задач – построение учебно-воспитательного процесса на основе здоровьесохраняющих технологий. Поднимается вопрос о растущем уровне заболеваемости населения страны, в частности студенческой молодежи. Раскрыто содержание базовых понятий. Выявлено, что рассмотренные направления укрепления здоровья охватывают широкий круг взаимосвязанных научных отраслей. Установлено, что сущность здорового образа жизни у студентов заключается в наличии сформированных ценностных ориентаций по сохранению и укреплению физической и психологической составляющих личности на основе рациональной организации труда и отдыха в условиях высшего учебного заведения. Подтверждено, что успешность учебной и будущей профессиональной деятельности молодежи зависит от соблюдения основных принципов здорового образа жизни, необходимой основой которых является комплексный подход, предусматривающий гармоничное сочетание социологического, медицинского, психолого-педагогического, компетентностного направлений.
The article is dedicated to the priority directions of realization the fundamental principles of healthy lifestyle among students of high educational establishments. Actuality is highlighted in the article, which states that the humanization of modern education observes one of the main tasks in constructing the educational process on the basis of health-saving technologies. The question is raised about the increasing level of illnesses among the population of our country, in particular student youth. The contents of such basic concepts as health and healthy lifestyle are solved. It has been discovered that the considered directions of health promotion cover a wide range of interrelated scientific fields. Also, the realization of the above-mentioned principles in high educational establishments requires students to follow the well-known principles of healthy lifestyles: rational nutrition; hardening of the body; optimal motion mode; personal hygiene; no harmful habits; moral and intellectual development, etc. It is emphasized that a teacher of physical education is a direct organizer and influencer, who plays an important role in the students’ achievements of the above-mentioned principles. Attention is focused on the need to use a variety of physical culture, recreational and sport events. It is indicated, that these measures should be aimed at increasing the interest of young people in the self-improvement of physical and moral qualities, as well as mastering the necessary knowledge on healthcare. The ways of developing stable motivation, gaining certain theoretical knowledge of students and forming practical skills, which will help future specialists to realize the principles of healthy lifestyle independently, are outlined. It is established, that the essence of a healthy way of living among students is the formation of valuable directions on the preservation and strengthening of the physical and psychological component of the person, on the basis of rational organization of work and rest in the conditions of a high educational establishment.