У статті порушено проблему якісної підготовки фахівця для роботи у сучасній школі. У школах не надається належної уваги гімнастиці, але без вправ основної гімнастики не можна побудувати ні одного уроку,адже він починається із стройових ,загальнорозвивальних вправ, включає елементарні вправи на приладах, варіанти ходьби та бігу, вправи на розслаблення тощо Автори висвітлили результати дворічного дослідження динаміки формування окремих професійних здібностей, яке проводилось під час різних форм вивчення дисципліни «Гімнастика та методика її викладання». Основні засоби та методи занять на 1-2 курсах були спрямовані на формування у студентів педагогічної спостережливості, психомоторних, експресивних, мовленнєвих, академічних, дидактичних та організаційних здібностей. Динаміка професійної підготовки має позитивний характер, який супроводжується розвитком особистісних здібностей студентів.
В статье поднята проблема качественной подготовки специалиста для роботы в современной школе. В школах не уделяется должного внимания гимнастике, хотя без упражнений основной гимнастики не состоится ни один урок, ведь в его содержании всегда присутствуют строевые и общеразвивательные упражнения, элементы ходьбы и бега, упражнения на снарядах и с предметами. Авторы опубликовали результаты двугодичных исследований динамики формирования отдельных профессиональных способностей, которые проводилось во время разных форм изучения дисциплины «Гимнастика и методика ее преподавания». Основные средства и методы занятий на 1-2 курсах были направлены на формирование у студентов педагогической наблюдательности, психомоторных, экспрессивных, разговорных, академичных, дидактических а также организаторских способностей. Динамика профессиональной подготовки имеет позитивный характер, который сопровождается развитием личностных способностей студентов.
The article raises the problem of specialist qualitative training for further work in a modern school. Schools do not pay enough attention to gymnastics, although without basic gymnastics exercises, one can not conduct any lesson, because it starts with routine, general development exercises, includes elementary exercises, walking and running options, relaxation exercises, etc. The authors highlighted the two-year study results of the dynamics of the individual professional abilities formation, which was conducted during various forms of studying the discipline "Gymnastics and its teaching methods" at the faculty of Physical education, sports and health of Lesya Ukrainka Eastern European National University. The questionnaire showed that the lessons of physical culture at school did not lay the foundation for studying gymnastics in higher education institution. 69,7% of the first year students had problems with the mastering of theoretical and practical material on the specified subject. After two years of studying the discipline, students mastered the skills of managing the course, selecting and conducting general development exercises in accordance with the main objectives of the lesson. 35,5% of the students were able to plan and conduct a classroom perfectly, 42,1% and 22,4% demonstrated well and satisfactory performance accordingly. During gymnastics classes the students creative potential is developing. Due to the gradual complication of tasks one can observe the stimulation of performers activity and encouragement to make non-standard decisions. Upon completion of the second year, 89,5% of students demonstrated excellent and good skills in exercising all-round gymnastic exercises. Thus, in the process of studying the discipline "Gymnastics and methods of its teaching" students developed the leading professional abilities: expressive, didactic, organizational, psychomotor as well as developed their pedagogical observation. Individual and independent classes contribute to the development of constructive and academic abilities. Due to this, the professional training of a specialist in physical culture begins.