У статті висвітлено основи виховання цілеспрямованості учнів 7-9-х класів у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Із цією метою проаналізовано виховання цілеспрямованості старших підлітків у процесі занять оздоровчим плаванням та фітнесом в закладах загальної середньої освіти. Охарактеризовано критерії, показники та рівні вихованості цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Визначено педагогічні умови, зміст, форми і методи виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності та експериментально перевірено їхню ефективність. Заключні зрізи визначення рівнів вихованості цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності та експериментальна перевірка результатів формувального етапу експерименту дає можливість стверджувати про достовірні зміни в експериментальних групах.
В статье освещены основы воспитания целеустремленности учащихся 7-9-х классов в физкультурно-оздоровительной деятельности. С этой целью проанализированы воспитания целеустремленности старших подростков в процессе занятий оздоровительным плаванием и фитнесом в учреждениях общего среднего образования. Охарактеризованы критерии, показатели и уровни воспитанности целеустремленности старших подростков в физкультурно-оздоровительной деятельности. Определены педагогические условия, содержание, формы и методы воспитания целеустремленности старших подростков в физкультурно-оздоровительной деятельности и экспериментально проверено их эффективность. Заключительные срезы определения уровней воспитанности целеустремленности старших подростков в физкультурно-оздоровительной деятельности и экспериментальная проверка результатов формирующего этапа эксперимента дает возможность утверждать о достоверные изменения в экспериментальных группах.
The article highlights the bases of education of purposefulness of pupils of 7-9 grades in physical culture and health activities. With this purpose, the education of the purposefulness of older teenagers in the process of studying health-improving swimming and fitness in institutions of general secondary education is analyzed. Characterized by criteria, indicators and educational levels of purposefulness of senior teenagers in physical culture and health activities. The pedagogical conditions, content, forms and methods of upbringing the purposefulness of senior teenagers in physical culture and health activities were determined and their efficiency was experimentally verified. Implementation of effective pedagogical conditions (development of programmatic content support for raising the focus of senior adolescents in physical culture and health activities; introduction of effective forms, methods and means of educational work in order to form the motivation of adults in physical education and recreation activities among older adolescents; involvement of senior teenagers in the organization and conduct of a competitive activities at different regional levels on the basis of creating success situations; establishing interaction between family and school in the education of purposefulness of st mentors in recreational and health activities, providing comprehensive work with teachers of physical culture, health and fitness instructors in educating the students of grades 7-9), content, forms and methods (the main ones were: recreational swimming, fitness, competitions, sports games and traditional lessons) regarding the upbringing of the targeting of older teenagers in the physical culture and health activities of the EG was effective. During the analysis of psychological and pedagogical literature and the study of the state of work of institutions of general secondary education, we found that the targeting of older adolescents in physical culture and health activities is cultivated in the process of group, joint sports activities, interaction with parents and other school teams.
The final sections of the definition of the levels of education of the purposefulness of older adolescents in physical culture and recreational activities and the experimental verification of the results of the molding stage of the experiment makes it possible to argue about reliable changes in experimental groups.