Одним з напрямків реалізації гендерної політики у Збройних Силах України є спільне навчання курсантів різної статі у вищих військових навчальних закладах. Проведення занять у змішаних за статтю групах дозволяє жінкам швидше адаптуватися до умов військової служби. Результати власних досліджень свідчать про те, що під час проведення практичного заняття з фізичної підготовки жінки потребують більше часу на відновлення після бігу на витривалість, спортивних ігор та силового тренінгу у поєднанні з виконанням прийомів рукопашного бою. Специфіка реакції жіночого організму на навантаження не дозволяє однаково ефективно впливати на тренованість курсантів усієї групи та потребує високого рівня методичної компетентності керівника заняття.
One of the directions of gender policy implementation in the Armed Forces of Ukraine is the joint training of cadets of both genders in higher military educational institutions. Conducting classes in gender-mixed groups allows women military personnel to receive quick adaptation to military service conditions. According to the results of our own studies conducted during practical exercises, the cardiovascular system of female cadets, compared with men, requires more time to recover after endurance run, game-oriented sports and strength training in combination with hand-to-hand combat. When performing exercises with moderateintensity during preparatory part of the lesson and training in standard hand-to-hand combat techniques, the changes of the cardiovascular system reaction of cadets of both sexes are less noticeable. The lower motor activity of female cadets during sports games and timidity in tactical actions, in handling the ball does not allow them to achieve the same level of intensity of the load that male cadets reach. Female body features and its reactions to physical activity make certain changes in the organization of training exericises structure in mixed gender groups. The head of the lesson must be able to skillfully regulate the intensity of the proposed workloads for students with different levels of preparation and have a high level of methodological competence.