У статті визначено педагогічні вимоги та завдання, які спрямовані на розв’язання проблеми формування здорового способу майбутніх педагогів. Підкреслено, що передумовою адаптації вчителя до нової педагогічної парадигми – гуманістичної спрямованості навчального процесу є формування валеологічної культури, яка є невід’ємним елементом його професійної компетентності. Тому потрібно поставити турботу майбутнього вчителя про своє здоров’я на одну із пріоритетних позицій у системі особистісних і професійних інтересів.
В статье определены педагогические требования и задания, которые направленные на решение проблемы формирования здорового способа будущих педагогов. Подчеркнуто, что предпосылкой адаптации учителя к новой педагогической парадигме - гуманистической направленности учебного процесса есть формирование валеологической культуры, которая является неотъемлемым элементом его профессиональной компетентности. Поэтому нужно поставить беспокойство будущего учителя о своем здоровье на одну из приоритетных позиций в системе личностных и профессиональных интересов.
The article deals with the problem of the essential features of the formation of a healthy lifestyle of future teachers and its content, as well as requirements for the training of future teachers in higher educational institutions. The article examines the requirements for the training of future teachers in higher educational institutions, as well as the peculiarities of forming their healthy lifestyle. At the present stage of the professional training of the future teacher an approach is updated, that bases itself on a complete mastery of the structure of future pedagogical activity, which involves a rational and hence a healthy way of organizing one’s work. The formation of a healthy lifestyle of a teacher is a long-term, systematic, conscious activity of the individual in the direction of improving the inherited reserves of physical and mental health as the basis for qualitative implementation of biological and social (professional) functions, spiritual development, achievement of life and professional longevity. The system-building component of such activity is the formation of stable motivations for a healthy lifestyle in the process of individual development of the individual, an important stage of which is the period of acquiring a profession.