Застосування у навчально-виховному процесі сучасних здоров’ярозвивальних фітнес-технологій – один з перспективних напрямків для вдосконалення освітнього процесу з фізичного виховання студентів. У статті обґрунтовано актуальність застосування здоров’ярозвивальних фітнес-технології у фізичному вихованні студенток закладів вищої освіти. Запропоновано застосовувати здоров’ярозвивальні фітнес-технології для студенток закладів вищої освіти у форматі фітнес-івентів, який на сьогодні має перспективний напрямок діяльності та представляє інтерес для досліджень. Фітнес-івенти – це системний підхід до здорового способу життя через організацію тематичних майстер-класів, лекцій, тренінгів, марафонів, прогулянок, презентацій, воркшопів, фестивалів, симпозіумів, конвенцій та ін. Метою фітнес-івентів є привернення уваги до здорового способу життя, урізноманітнення процесу фізичного виховання, надання можливості для корисного дозвілля студенток, покращення рухової підготовленості та здоров’я, формування компетентностей збереження здоров’я.
Применение в учебно-воспитательном процессе современных здоровьеразвивающих фитнес-технологий - один из перспективных направлений для совершенствования образовательного процесса по физическому воспитанию студентов. В статье обоснована актуальность применения здоровьеразвивающих фитнес-технологии в физическом воспитании студенток высших учебных заведений.
Предложено применять здоровьеразвивающие фитнес-технологии для студенток высших учебных заведений в формате фитнес-ивентов, который сегодня имеет перспективное направление деятельности и представляет интерес для исследований. Фитнес-ивенты - это системный подход к здоровому образу жизни через организацию тематических мастер-классов, лекций, тренингов, марафонов, прогулок, презентаций, воркшопов, фестивалей, симпозиумов, конвенций и др. Целью фитнес-ивентов является привлечение внимания к здоровому образу жизни, разнообразие процесса физического воспитания, предоставление возможности для полезного досуга студенток, улучшение двигательной подготовленности и здоровья, формирование компетенций сохранения здоровья.
Today there is a necessity to draw attention of the youth to a healthy way of life, to diversify the process of physical education, to form the competence of preservation of own health.
Application in teaching and educational process of modern health development fitness technologies is one of perspective directions for improvement of educational process of physical education of female students. In the article, the urgency of application of health development fitness technologies in physical education of female students of higher educational institutions is substantiated.
It is offered to apply health development fitness technologies to female students of higher educational institutions in the format of fitness events which at present has a perspective direction of activity and is of interest for researches. Fitness events are a system approach to a healthy way of life through organisation of thematic master classes, lectures, trainings, marathons, walks, presentations, workshops, festivals, symposiums, conventions, etc. Each type of events includes provision with innovative theoretical information on different themes concerning a healthy way of life (for example, balanced food, sleeping pattern, rest, psychology, motivation, etc.) together with application of the latest fitness practices (training in different directions of fitness).
Attraction of attention to a healthy way of life, diversifying of the process of physical education, provision with useful leisure of female students, improvement of physical performance level and health, formation of competences of health preservation are the purpose of the fitness events. Healthy fitness marathon in which 25 students took part was conducted. In the beginning of the marathon, they were offered to pass a test, to measure body parametres, weight, to answer theoretical questions.
Within a month twelve fitness events (of theoretical and practical orientation) for female students were organised in different places, which were captured in photos. The students selected fitness events themselves which were interesting for visiting.
After the end of the marathon, girls have improved indicators of body parametres by 15 %, body weight has decreased by 20 % and they have received the competence of conducting a healthy way of life.