У статті досліджено та проаналізовано критерії та рівні застосування фітнес-технологій у фізкультурно-оздоровчій діяльності студентів. З’ясовано, що стан здоров’я студентів протягом навчання характеризується низьким рівнем фізичної підготовленості. Існує нагальна потреба в підвищенні якості викладання занять із фізичного виховання у закладах вищої освіти, що проявляється в ставленні студентів до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності, формування здорового способу життя. Результати теоретичного й експериментального дослідження проблеми застосування фітнес-технологій у фізкультурно-оздоровчій діяльності студентів дозволили виокремити мотиваційний, когнітивний і діяльнісний критерії. Для активізації освітнього процесу з фізичного виховання та впровадження методичної системи застосування фітнес-технологій вивчалася мотивація студентів експериментальних і контрольних груп до занять фізичними вправами та спортом для всіх, зокрема до фітнес-технологій, що дало можливість виокремити високий, середній і низький рівні прояву цього феномену.
В статье исследованы и проанализированы критерии и уровни применения фитнес-технологий в физкультурно-оздоровительной деятельности студентов. Выяснено, что состояние здоровья студентов в течение обучения характеризуется низким уровнем физической подготовленности. Существует насущная необходимость в повышении качества преподавания занятий по физическому воспитанию в учреждениях высшего образования, что проявляется в отношении студентов к физкультурно-оздоровительной и спортивной деятельности, формирования здорового образа жизни. Результаты теоретического и экспериментального исследования проблемы применения фитнес-технологий в физкультурно-оздоровительной деятельности студентов позволили выделить мотивационный, когнитивный и деятельностный критерии. Для активизации образовательного процесса по физическому воспитанию и внедрения методической системы применения фитнес-технологий изучалась мотивация студентов экспериментальных и контрольных групп к занятиям физическими упражнениями, спортом для всех и фитнес-технологиями, что позволило выделить высокий, средний и низкий уровни проявления этого феномена.
The article analyzes the criteria and levels of application of fitness technologies in physical culture and health activities of students. It was determined that the health status of students during education is characterized by a low level of physical fitness. There is an urgent need to improve the quality of teaching in physical education in higher education institutions, which manifests itself in the attitude of students to physical education, sporting activities, and the formation of a healthy lifestyle. The considered criteria of application of fitness technologies in physical culture and health activities are interrelated and interdependent, which indicates the formation of students of the knowledge, skills and skills necessary for the effective organization of physical culture and recreation activities. The results of the theoretical and experimental study of the application of fitness technologies in the physical culture and health activities of the students allowed to distinguish the motivational, cognitive and activity criteria. To activate the educational process of physical education and implement the methodical system of application of fitness technologies, the motivation of students of experimental and control groups for exercising and sports for all, in particular fitness, was studied, which made it possible to distinguish the high, medium and low levels of the manifestation of this phenomenon. In order to achieve the goal of introducing a methodical application of fitness technologies in the process of physical education, students must arrange students with an arsenal of motives and interests for this type of activity, develop the need for motor activity, and create favorable conditions for this. The formation of the goal during the training of fitness technology is possible only in the direction of the student to the possibility of realizing their most important needs in the person-oriented selection of means of motor activity.