У статті розглядаються питання оптимізації професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту шляхом застосування у навчальному процесі адаптованої дидактичної моделі багаторівневої диференціації навчальної діяльності скерованої на формування професійної компетенції фахівця. Визначена сутність, зміст та призначення багаторівневої диференціації навчальної діяльності. Наведено перелік психологічних основ диференціації та індивідуалізації навчальної діяльності. Визначені компоненти професійної компетенції фахівця з фізичного виховання та спорту. Визначені кластери адаптованої моделі багаторівневої диференціації навчальної діяльності студентів, до яких увійшли: логіко-методологічний кластер, психолого-дидактичний кластер та технологічний кластер. Обґрунтовано необхідність застосування у навчальному процесі багаторівневої диференціації з метою створення оптимальних умов для максимального поглиблення пізнання кожним студентом з урахуванням його потенційних можливостей і цілей навчання, формування базової та психологічної компетенції фахівця.
В статье рассматриваются вопросы оптимизации профессиональной подготовки будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту путем применения в учебном процессе адаптированной дидактической модели многоуровневой дифференциации учебной деятельности направленной на формирование профессиональной компетенции специалиста. Определена сущность, содержание и назначение многоуровневой дифференциации учебной деятельности. Предложен перечень психологических основ дифференциации и индивидуализации учебной деятельности. Определены компоненты профессиональной компетенции специалиста по физическому воспитанию и спорту. Определены кластеры адаптированной модели многоуровневой дифференциации учебной деятельности студентов, к которым относятся: логико-методологический кластер, психолого-дидактический кластер и технологический кластер. Обоснована необходимость применения в учебном процессе многоуровневой дифференциации с целью создания оптимальных условий для максимального углубления познания каждым студентом с учетом его потенциальных возможностей и целей обучения, формирования базовой и психологической компетенции специалиста.
The article deals with the issues of optimization of professional training of future specialists in physical education and sport through the use in the educational process of an adapted didactic model of multi-level differentiation of educational activities aimed at the formation of professional competence of a specialist. The essence, content and purpose of multilevel differentiation of educational activity are determined. Individualization of training involves the differentiation of educational material, the development of a system of tasks of various levels of complexity and volume, the development of a system of measures for organizing the training process in study groups. The use of differentiation during training creates an opportunity for the development of a person’s creative purposefulness, which understands the ultimate goal and objectives of training; to increase activity and increase motivation; the formation of progressive pedagogical thinking. A list of the psychological foundations of differentiation and individualization of learning activities is proposed. The psychological foundations of the differentiation of student learning are: the level of education of the students; level of general mental abilities; speed of learning; individual style of mental activity; psychophysical personality traits. In modern educational practice, there are two main types of differentiation of education. We are talking about external differentiation and internal differentiation of learning. The process of development of the national system of higher education actualizes the issue of improving the quality of the content and forms of training future specialists in the aspect of the formation of their professional competence. The components of professional competence of a specialist in physical education and sport are defined. The basic competence we attributed: communicative competence, information competence, regulatory competence, intellectual and pedagogical competence, personal improvement competence, social and labor competence, value competence, educational and cognitive competence. Clusters of an adapted model of a multilevel differentiation of students' learning activities have been identified, which include: a logical-methodological cluster, a psychological-didactic cluster, and a technological cluster. The necessity of using multilevel differentiation in the educational process in order to create optimal conditions for the maximum deepening of knowledge by each student, taking into account his potential and educational goals, the formation of basic and psychological competence of a specialist, is substantiated.