У статті розглядаються актуальні питання формування провідних компонентів модульної дидактичної системи в умовах особистісно-орієнтованого фізичного виховання студентів закладів вищої освіти будівельного профілю. Здійснено аналіз наукових праць фахівців з питань застосування методів та принципів особистісно-орієнтованого фізичного виховання. Запропоновано використання модульної дидактичної системи організації процесу фізичного виховання враховуючи специфіку навчання студентів закладів вищої освіти будівельного профілю. Визначено провідні компоненти модульної дидактичної системи в умовах особистісно-орієнтованого фізичного виховання студентів закладів вищої освіти будівельного профілю. Зокрема виділено чотири модулі підготовки в рамках дидактичної системи: теоретико-методична підготовка, практична підготовка, інтегральна підготовка, самостійна робота. В структурі запропонованих модулів виокремлено чотири дидактичні складові: цільову складову, структурну складову, технологічну та діагностичну складові.
В статье рассматриваются актуальные вопросы формирования ведущих компонентов модульной дидактической системы в условиях личностно-ориентированного физического воспитания студентов учреждений высшего образования строительного профиля. Осуществлен анализ научных работ специалистов по вопросам применения методов и принципов личностно-ориентированного физического воспитания. Предложено использование модульной дидактической системы организации процесса физического воспитания учитывая специфику обучения студентов учреждений высшего образования строительного профиля. Определены ведущие компоненты модульной дидактической системы в условиях личностно-ориентированного физического воспитания студентов учреждений высшего образования строительного профиля. В частности выделено четыре модуля подготовки в рамках дидактической системы: теоретико-методическая подготовка, практическая подготовка, интегральная подготовка, самостоятельна работа. В структуре предложенных модулей выделено четыре дидактических составляющих: целевая составляющая, структурная составляющая, технологическая и диагностическая составляющие.
The article deals with topical issues of the formation of the leading components of the modular didactic system in the conditions of person-oriented physical education of students of higher education institutions of the building profile. The analysis of scientific works of specialists on the application of methods and principles of personality-oriented physical education is carried out. It is determined that the proposed modular didactic system in the conditions of person-oriented physical education of students of higher education construction institutions should be based on the cognitive and psychomotor components of the process and take into account the levels of professional competence of the students. Taking into account the specifics of the training of students-builders, we propose the use of a modular construction of the educational process, which will create an optimal organizational and content structure of person-oriented educational activity in physical education. The use of a modular didactic system for organizing the process of physical education is proposed, taking into account the specifics of the training of students of institutions of higher education in the construction industry. The leading components of the modular didactic system in the conditions of person-oriented physical education of students of institutions of higher education of building profile are determined. In particular, four modules of training within the framework of the didactic system are distinguished: theoretical and methodological preparation, practical training, integral preparation, independent work. In the structure of the proposed modules, four didactic components are distinguished: the target component, the structural component, the technological and diagnostic component. Target component is a system-generating factor that determines the set, interaction, interdependence of other components of the system. Thus, during the establishment of the goals of the didactic system of discipline physical education can take into account the target guidelines and target requirements of integrative forms of activity. The structural component is represented by themes for assimilation, their content, structuring in the block-modular form, and the level of theoretical and motor competence that the student must reach at the end of a certain stage of study. Educational elements are constructed in a curriculum in a concentric sequence, when the theoretical and motor competences are deployed in a consistent manner. The technological component is represented by the integration of teaching methods, teaching aids, the form of organization of the educational process, where one of the important is the module of independent training. The diagnostic component is represented by the diagnostic-reflexive system, which includes the goals of external control and self-control, diagnostics and self-diagnosis, and criteria for evaluation and self-assessment of the level of formation of theoretical and motor competence.