Важке й суперечливе утвердження інноваційних підходів у вищій фізкультурній освіти поступово призвело до необхідності оновлення теоретичних і методичних засад підготовки майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту до професійної діяльності. Зазначено, що на сучасному етапі в загальноосвітніх навчальних закладах на жаль застаріле спортивне обладнання, яке не дозволяє ефективно проводити уроки фізичної культури. Внаслідок цього у дітей падає інтерес до уроків фізкультури. Щоб підвищити рівень відвідуваності та інтересу у дітей на заняттях викладачі фізичної культури використовують нестандартне обладнання. Проведення занять для сучасної молоді вимагає неабияких здібностей від фахівців. Вони повинні володіти всім арсеналом сучасних знань, враховувати психологічні, соціальні, матеріально-технічні і всі інші аспекти проведення занять з фізичної культури.
Тяжелое и противоречивое утверждение инновационных подходов в высшем физкультурном образования постепенно привело к необходимости обновления теоретических и методических основ подготовки будущего специалиста по физическому воспитанию и спорту к профессиональной деятельности. Указано, что на современном этапе в общеобразовательных учебных заведениях к сожалению устаревшее спортивное оборудование, которое не позволяет эффективно проводить уроки физической культуры. В результате у детей падает интерес к урокам физкультуры. Чтобы повысить уровень посещаемости и интереса у детей на занятиях преподаватели физической культуры используют нестандартное оборудование. Проведение занятий для современной молодежи требует незаурядных способностей от специалистов. Они должны обладать всем арсеналом современных знаний, учитывать психологические, социальные, материально-технические и все другие аспекты проведения занятий по физической культуре.
Challenging and controversial character of the adoption of innovative approaches in tertiary physical education gradually led to the need of updating theoretical and methodological training principles of future specialists of physical education and sport for professional activity. Present-day secondary schools unfortunately have only outdated sports equipment at their disposal that cannot be effectively used at the lessons of physical culture. Consequently, the children lose interest in physical education classes. To increase children’s attendance and interest in physical education teachers use specific non-standard equipment. Giving such lessons for today's youth requires exceptional abilities of professionals. They must have all the arsenal of modern knowledge and expertise, take into account psychological, social, material, and technical and all other aspects of teaching process at their lessons of physical training. The professional readiness of a future teacher of physical culture is seen as an integral state of an individual characterized by qualitative features of his or her personality, awareness, professional attitude, and image, mastery of professional and educational activities. The current system of professional training for future teachers of physical education has several disadvantages, and actual learning outcomes do not always meet the new requirements. In our opinion, such a situation can be as well explained by the fact that no attention is paid to the formation of skills of using specific non-standard equipment at physical training lessons to improve teaching and educational potential, to increase the so called density of classes.
Such conditions create a need for rethinking the principles of students’ professional training in pedagogical universities at the Departments of Physical Culture; adapt these principles taking into account students’ (future teachers of physical education) professional activities and their social role in modern higher professional education [1].