Забезпечення якості професійної підготовки майбутніх магістрів в сучасних умовах має особливу актуальність. Дослідження історичних та теоретико-методичних аспектів становлення і розвитку системи забезпечення якості професійної підготовки дозволить розширити наукові горизонти теорії та методики професійної освіти. Сучасна педагогічна наука немає єдності щодо історичних періодів, коли розпочинається зацікавлення проблемою якості освіти на теоретичному, прикладному та науковому рівнях.
Суттєвого розвитку проблема якості вищої освіти набула в кінці 60-х років минулого століття у зв’язку з усвідомленням кризи освіти, яка стала одним з аспектів глобальної кризи сучасної цивілізації, зумовлених переходом до нового етапу суспільного розвитку. Значний вплив на розвиток системи забезпечення якості вищої освіти має Болонський процес, який офіційно розпочалася з підписання у 1999 році Болонської декларації.
Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить, про виокремлення різних етапів розвитку процесу забезпечення якості вищої освіти, загалом і професійної підготовки, зокрема.
Обеспечение качества профессиональной подготовки в современных условиях имеет особую актуальность. Исследование исторических и теоретико-методических аспектов становления и развития системы обеспечения качества профессиональной подготовки позволит расширить научные горизонты теории и методики профессионального образования. В современной педагогической науке нет единства относительно исторических периодов, когда появился интерес к проблеме качества образования на теоретическом, прикладном и научном уровнях. Существенного развития проблема качества высшего образования получила в конце 60-х годов прошлого века в связи с осознанием кризиса образования, который стал одним из аспектов глобального кризиса современной цивилизации, обусловленных переходом к новому этапу общественного развития. Значительное влияние на развитие системы обеспечения качества высшего образования имеет Болонский процесс, который официально начался с подписания в 1999 году Болонской декларации. Анализ психолого-педагогической литературы свидетельствует об выделении разных этапов развития процесса обеспечения качества высшего образования, в общем и профессиональной подготовки, в частности.
Assurance of quality of professional training of future master students under current conditions is specifically urgent. Research of historic and theoretical-methodological aspects of formation and development of quality of professional training assurance system will allow expanding scientific horizons of the theory and practice of professional education. Present-day pedagogical science does not have conformity regarding historic periods of when interest to the issue of education quality originated on theoretical, applied, and academic levels. The issue of higher education quality gained significant development in late 60s of the previous century due to realization of the crisis of education that became one of the aspects of global crisis of modern civilization stipulated by transition to the new stage of social development.
The Bologna Process, officially started after signing the Bologna declaration in 1999, has a significant impact on development of the system of higher education quality assurance.
Analysis of psychological and pedagogical literature proves distinguishing different stages of the development of higher education quality assurance in general, and, namely, professional training. Formation of the system of higher quality assurance was influenced by European forums of quality assurance (EQAF) organized along with the European University Association (EUA). In general, 13 such forums were held from 2006 to 2018, on which the following issues were discussed: implementation of quality culture in higher education; realization and support of quality; strategy and practice; tendencies in quality assurance; changes in education; quality assurance and transition from teaching to educating; responsible quality control – obligation to influence on and expand area of quality control.
Basic trends of professional training quality assurance at graduate level must be the following: improvement of organization of master students’ self-preparatory work; search of optimal forms of organization of master students’ R&D, and its informational, personnel, as well as material and technical support; improvement of the level of master students’ theoretical training due to fundamental study of major subjects related to future professional activity.