У статті розкрито сутність структурних компонентів системи підготовки студентів зі спеціальності «Туризм» як суб’єктів професійної діяльності. Система професійної підготовки майбутнього фахівця з туризму є багатоаспектним, різнорівневим утворенням, основними компонентами якої є мотиваційно-смисловий, ціннісний, комунікативний, когнітивний, рефлексивний та операційно-технологічний, які спрямовані на формування професійної компетентності студентів. Підготовка студентів з фаху «Туризм» вимагає перетворень не лише на рівні впровадження нових підходів до професійної освіти, а й реалізації в освітньому процесі принципів системності, інтегративності, глобалізації й технологізації освіти. Модель підготовки майбутнього фахівця з туризму як суб’єкта професійної діяльності повинна відповідати стандартам освіти та являти собою систему професійно зорієнтованих завдань, які має виконати студент для того, щоб після завершення університетського навчання стати компетентним і конкурентоспроможнім на ринку праці.
В статье раскрыты структурные компоненты системы подготовки студентов специальности «Туризм» как субъектов профессиональной деятельности. Система профессиональной подготовки будущего специалиста туризма является многоаспектной, разноуровневой структурой, основными компонентами которой являются мотивационно-смысловой, ценностный, коммуникативный, когнитивный, рефлексивный и операционно-технологический, которые направлены на формирование профессиональной компетентности студентов.
Подготовка студентов специализации «Туризм» требует преобразований не только на уровне внедрения новых подходов к профессиональному образованию, но и к реализации в учебном процессе принципов системности, интегративности, глобализации и технологизации образования. Модель подготовки будущего специалиста туризма, как субъекта профессиональной деятельности должна отвечать стандартам образования и представлять собой систему профессионально ориентированных задач, которые должен выполнять студент, чтобы после университетского обучения стать компетентным и конкурентноспособным на рынке труда.
This article observes the structural components of the students preparation system for the speciality «Tourism» as subjects of professional activity. Quality of preparation of student young people became one of main problems of the system of higher education. In national Doctrine of development of education marked, that introduction of innovative directions is in an educational process and providing of high quality, fixed in basis of activity of all structural subdivisions of university. Improvement of forms and methods of studies, requires the permanent upgrading of education, updating of her maintenance and forms of organization of educational process. The aim of the article is a theoretical ground of essence of structural components of the system of professional preparation of future specialists on tourism. For realization of aim by us such tasks were distinguished: to specify a concept "departmental teaching", "system of professional preparation of future specialists on tourism", to distinguish the structural components of the system of preparation of students on speciality "Tourism" and to expose their essence. Preparation of students from a profession "Tourism" requires realization in the educational process of principles of the system, globalizations of education. University preparation of future specialist on tourism predetermines expediency of consideration of the marked problem. Model of preparation of future specialist on tourism as a subject of professional activity must answer the standards of education. After studies in an university a specialist on tourism must become competent and competitive at the market of labour. The system of professional preparation of future specialist on tourism is multidimensional formation, by the basic components of that motivational-semantic, valued, communicative, cognitive, reflective and operationally-technological, that is sent to forming of professional competence of students.