У статті вивчено проблему ефективності спортивних ігор у процесі фізичного виховання студентської молоді. У ході дослідження проаналізовано педагогічну літературу щодо фізичного виховання студентської молоді у вищих навчальних закладах. У роботі зроблена спроба показати на прикладі педагогічного експерименту, проведеного під час занять з фізичного виховання серед студентів вищих навчальних закладів, ефективність спортивних ігор в умовах змагальної діяльності з використанням когнітивного, мотиваційного та діяльнісного компонентів. Розкрито значення та цінність занять спортивними іграми щодо фізичного виховання, фізичної підготовленості, виховання маральних та вольових якостей студентської молоді. У статті показано, що правильне застосування змісту, форм і методів представленого дослідження позитивно впливає на фізичну вихованість, свідоме ставлення до власного здоров’я студентської молоді тощо.
В статье изучена проблема эффективности спортивных игр в процессе физического воспитания студенческой молодежи. В ходе исследования проанализировано педагогическую литературу по физическому воспитанию студенческой молодежи в высших учебных заведениях. В работе предпринята попытка показать на примере педагогического эксперимента, проведенного во время занятий по физическому воспитанию среди студентов высших учебных заведений, эффективность спортивных игр в условиях соревновательной деятельности с использованием когнитивного, мотивационного и деятельностного компонентов. Раскрыто значение и ценность занятий спортивными играми по физическому воспитанию, физической подготовленности, воспитания моральных и волевых качеств студенческой молодежи. В статье показано, что правильное применение содержания, форм и методов представленного исследования положительно влияет на физическую воспитанность, сознательное отношение к собственному здоровью студенческой молодежи и тому подобное.
The article examines the problem of the effectiveness of sports games in the process of physical education of student youth. In the course of the study, pedagogical literature on the physical education of student youth in higher educational institutions was analyzed. An attempt was made to show on the example of a pedagogical experiment conducted during physical education classes among students of higher educational institutions, the effectiveness of sports games in competitive activities using cognitive, motivational and activity components. The value and value of sports games in physical education, physical fitness, education of maral and volitional qualities of student youth are revealed. The article shows that the correct application of the content, forms and methods of the presented research positively influences the physical education, conscious attitude to the student's own health, etc. The urgency of the problem of studying the physical education of students in the process of engaging in sports games is due to the orientation of pedagogical theory and practice to the development of modern techniques that contribute to improving the efficiency of educational and health process in higher education institutions. It should be emphasized that the low level of physical education of student youth has a number of specific reasons, namely: low level of motivation for physical education, motor activity and healthy lifestyle; lack of desire to show creativity and initiative; the inability to bring the case to an end to the ultimate goal by showing perseverance, etc.
The unsolved problems of these and other problems in the modern educational space are connected, first of all, with inadequate study and implementation of effective forms of physical education, lack of development of effective educational pedagogical conditions, etc. Therefore, in our opinion, the introduction of the developed three-component model of the ascent of the identity of student youth for cognitive, motivational and activity components is precisely the most effective way of physical education of student youth; forming an active position aimed at overcoming negative habits and factors that cause unwillingness to engage in physical exercise, as well as the desire to systematically engage in sports games and other sports-mass work, etc.