В статті представлено наукове обґрунтування впровадження методики розвитку силових якостей засобами гирьового спорту у навчально-виховний процес з фізичного виховання студентів. Доведено, що представлена методика сприяє позитивному засвоєнню теоретичного матеріалу, активізує інтерес студентів не тільки до вдосконалення у гирьовому спорті, а й у різних аспектах фізичної культури та здорового способу життя. Мета статті полягає у розкритті та обґрунтуванні ефективності застосування методики розвитку силових якостей у студентів під час навчально-виховного процесу з фізичного виховання. З’ясовано, що традиційна система фізичного виховання студентів не сприяє ефективному оволодінню теоретичними знаннями у галузі фізичної культури та спорту.
В статье представлено научное обоснование внедрения методики развития силовых качеств средствами гиревого спорта в учебно-воспитательный процесс по физическому воспитанию студентов. Доказано, что представленная методика способствует позитивному усвоению теоретического материала, активизирует интерес студентов не только к совершенствованию в гиревом спорте, но и в разных аспектах физической культуры и здорового образа жизни. Цель статьи заключается в раскрытии и обосновании эффективности применения методики развития силовых качеств у студентов во время учебно-воспитательного процесса по физическому воспитанию. Выяснено, что традиционная система физического воспитания студентов не способствует эффективному овладению теоретическими знаниями в области физической культуры и спорта.
In the article the scientific substantiation of introduction of the method of development of power qualities by means of weight sports in the educational process of physical education of students is presented. The purpose of the paper is to reveal and substantiate the effectiveness of applying the method of development of strength qualities to students during the educational process of physical education. To assess the effectiveness of the methodology for the development of strength qualities in students, the criteria are determined which certify the measure of high-quality physical education and health and sports training of student youth to life. The effectiveness of the methodology is evaluated based on specific indicators, which take into account the increase of the efficiency of the educational process in physical education in higher educational institutions and the level of readiness of students for physical culture, recreation and sports activities. It is proved that the presented method contributes to the positive assimilation of theoretical material, activates students' interest not only in perfection in weight sport, but also in various aspects of physical culture and healthy lifestyle. Implementation of the technique of development of strength qualities in the educational process of physical education of experimental groups has led to a significant increase in the level of mastering the system of theoretical knowledge on the history of the development of weight sports, the evolution of technology and the rules of the competition. The acquisition of theoretical knowledge stimulated students of experimental groups to analyze the technique of exercising exercises with weights and classical exercises in weight sports, helped to identify the most effective means of developing strength qualities and increase the level of athletic skill. It is revealed that the traditional system of physical education of students does not contribute to effective mastering of theoretical knowledge in the field of physical culture and sports.