У статті розглядаються особливості побудови занять з плавання зі студентами вищих закладів освіти та їх вплив на розвиток фізичних здібностей і функціональні можливості організму людини. Наведені результати дослідження щодо визначення динаміки розвитку фізичних здібностей та фізичної підготовленості студентів віком 18 та 19 років з урахуванням застосування засобів фізичної підготовки в процесі занять плаванням.
В статье рассматриваются особенности построения занятий по плаванию со студентами высших учебных заведений и их влияние на развитие физических способностей и функциональные возможности организма. Приведенные результаты исследования по определению динамики развития физических способностей и физической подготовленности студентов в возрасте 18 и 19 лет с учетом применения средств физической подготовки в процессе занятий плаванием.
The article analyzes the current state of health and physical fitness of youth, a complex of problems concerning the development of sport and mass swimming in Ukraine, in particular, regarding the training of students of the country's ability to swim. The features of the construction of swimming classes with students of higher educational institutions and their influence on the development of physical abilities and functional capabilities of the human body are revealed. The intention to swim increases the culture of movements, allows more flexible and more proficient control of its movements in water, which in turn positively affects the improvement. the level of development of physical (strength of muscle groups, mobility in joints, etc.) and moral and volitional abilities, on the increase of speed-strength readiness. The results of the study on determining the dynamics of development of physical abilities and physical preparedness of students aged 18 and 19 years with consideration of the use of physical training methods in the course of swimming activities are presented. Improvement of the results of swimming was 25 m (p <0.05, regardless of sex), 50 m (p <0.01 and 0.05, respectively), 75 m (p <0.01 and 0.05), 100 m (p <0.05, regardless of sex), as well as indicators of EHL (p <0.05, regardless of sex), heart rate after 20 squats (p <0.001 and 0.05), flexion and extension of arms in the emphasis (p <0,001 and 0,05), body lift in 1 min. (p <0,01, regardless of gender), shuttle running (p <0,01 and 0,001) and the results of running on long distances (p <0,05 and 0,01).